- Iklan -
Berita

Pilih orang muda, kata Hasni berhubung calon MB baru Johor

Pengerusi BN Johor itu berkata kedudukan orang muda penting dalam pembangunan dan kemakmuran negeri itu.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Pengerusi Barisan Nasional Johor Hasni Mohammad.
Pengerusi Barisan Nasional Johor Hasni Mohammad.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Johor Hasni Mohammad hari ini mencadangkan calon muda dipilih untuk mengetuai kerajaan negeri walaupun sebelum ini dinamakan sebagai menteri besar oleh Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sebagai pilihan gabungan itu sepanjang kempen pilihan raya negeri itu.

Hasni berkata beliau menghargai kepercayaan parti sepanjang menjayakan PRN Johor ke-15, di mana gabungan itu memenangi 40 dari 56 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Melihat sokongan dan kedudukan orang muda yang penting dalam pembangunan negeri Johor, dan demi kemakmuran negeri yang berpanjangan, saya mencadangkan
agar pucuk pimpinan parti memilih orang muda untuk memimpin negeri Johor,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hasni turut bertanding dan memenangi kerusi DUN Benut pada PRN yang diadakan 12 Mac lalu.

Awal hari ini, beliau berkata Zahid mengadap Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berhubung pelantikan menteri besar yang baru.

“Prosesnya memang begitu. Bila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) beritahu keputusan pilihan raya, presiden kemudiannya mengadap (Sultan Johor),”katanya kepada pemberita tengah hari tadi di ibu pejabat Umno Johor.

Beliau turut berkata Sultan Ibrahim akan memutuskan calon menteri besar yang baru pada sebelah petang.

Hasni yang memegang jawatan menteri besar Johor sejak Februari 2020 turut berkata kerajaan Johor di bawah kepimpinannya berikhtiar sebaik mungkin untuk menjadikan negeri Johor berdaya tahan dalam mendepani cabaran-cabaran pandemik Covid-19.

“Insya Allah di bawah kepimpinan baru, negeri Johor akan menjadi lebih makmur dan sejahtera,” tambahnya.