- Iklan -
Berita

Pesawat Israel sedang laksana ujian produk, kata firma Singapura

ST Engineering berkata demonstrasi itu hanya dijalankan di ruang udara Singapura dan perairan wilayahnya.

Staff Writers
2 minit bacaan
Kongsi
Pesawat Boeing 737-400 dimiliki Israel Aerospace Industries-Elta mendarat di Singapura pada Isnin lalu.
Pesawat Boeing 737-400 dimiliki Israel Aerospace Industries-Elta mendarat di Singapura pada Isnin lalu.

Syarikat kejuruteraan berpusat di Singapura hari ini berkata pesawat yang dikatakan dilengkapi teknologi perisikan yang mendarat di pangkalan tentera Singapura pada Isnin lalu adalah Boeing 737 yang digunakan bagi ujian produk komersial.

Dalam sebuah laporan Bernama, ST Engineering berkata pesawat tersebut beroperasi dari kemudahan ST Engineering Aerospace di Paya Lebar dan ujian tersebut hanya dijalankan di ruang udara Singapura dan perairan wilayahnya.

“Ujian ST Engineering Aerospace oleh Israel Aerospace Industries (IAI) diselesaikan dan pesawat tersebut sedang bersiap sedia untuk berlepas dari Singapura,” kata laporan tersebut memetik jurucakap ST.

Terdahulu, MalaysiaNow memetik sebuah jurnal pertahanan dan jejak penerbangan pesawat itu yang menunjukkan Boeing 737-400 yang dimiliki Israel Aerospace Industries-Elta (IAI-Elta), sebuah firma kontraktor pertahanan Tel Aviv berlegar-legar di ruang udara Singapura selama empat jam pada 24 Mei lalu sebelum mendarat di Lapangan Terbang Paya Lebar, bekas pangkalan tentera Amerika Syarikat.

Pemeriksaan di laman sesawang jejak trafik penerbangan Flightradar24 menunjukkan pesawat yang bernombor 4X-AOO itu berada di Israel pada 18 Mei lalu.

Sehari kemudian, pesawat tersebut terbang melintasi Lembah Klang pada ketinggian 29,000 kaki, melepasi 15,000 kaki yang merupakan ruang udara yang dikawal pihak berkuasa Malaysia sebelum menuju ke Singapura.

Jurnal berita pertahanan, Defence Security Asia berspekulasi pesawat tersebut mungkin membawa radar sensitif dan kelengkapan pengintipan selain berkemungkinan sedang menguji “sistem baru”.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) hari ini berkata pihaknya sedang berbincang dengan kementerian pengangkutan dan sedang mengkali semua data teknikal berhubung perkara itu.

Laporan kehadiran pesawat tersebut di wilayah ini menimbulkan kebimbangan di Malaysia selepas sentimen anti-Israel semakin memuncak ketika serangan ganas negara Yahudi itu terhadap Gaza.

Malaysia merupakan negara yang kuat mendukung perjuangan Palestin, dan tidak seperti Singapura, negara ini tidak memiliki apa-apa hubungan diplomatik dengan negara Yahudi tersebut.