- Iklan -
Berita

Najib dakwa jadi ‘mangsa ketidakadilan’ susulan notis muflis dari LHDN

Najib mencurahkan kepedihan hatinya di Facebook berkait ketidakadilan yang dipikul dalam kes notis bangkrap yang dihadapinya.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Najib Razak di mahkamah ketika mengikuti perbicaraan berhubung skandal 1MDB dan SRC International. Gambar: Bernama
Najib Razak di mahkamah ketika mengikuti perbicaraan berhubung skandal 1MDB dan SRC International. Gambar: Bernama

Najib Razak hari ini menjelaskan notis muflis Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang diserahkan kepadanya semalam bagai “menabur garam ke luka ketidakadilan yang masih berdarah”, dan beliau menjadi “mangsa ketidakadilan”.

Bekas perdana menteri itu menjelaskan perkara tersebut dengan nada sedih dalam sebuah hantaran Facebook yang biasanya dipenuhi hantaran-hantaran sarkastik terhadap musuh politiknya dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“Bagaimana ia terjadi? Kes cukai ini dikenakan terhadap saya oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan langsung tidak mempunyai alasan kukuh atau merit. Ia kemudian diteruskan oleh kerajaan PN.” katanya.

Notis muflis dari LHDN diberikan kepada Najib selepas beliau didapati gagal untuk menyelesaikan bayaran cukai bernilai RM1.7 bilion dari 2011 hingga 2017.

Najib turut mempersoalkan tuntutan dari LHDN dalam kenyataannya mendakwa ia berkait dengan dana politik yang diterima beliau.

“Biarpun sebagai perdana menteri, saya sentiasa membayar cukai pendapatan tanpa gagal tetapi cukai zalim berjumlah RM1.74 bilion (naik lagi dengan penalti RM46 juta sejak tahun lepas) ini adalah pentaksiran tambahan dan penalti yang tidak munasabah.

“Sebelum ini, LHDN pernah keluarkan kenyataan di mana derma politik tidak dikenakan cukai.,” tulisnya lagi.