- Iklan -
Berita

Saringan Covid-19 pekerja asing diwajibkan di seluruh negara

Kos bagi kit ujian dibiayai oleh Perkeso manakala majikan hanya perlu membiayai kos perkhidmatan yang dikenakan oleh klinik atau hospital.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Gambar yang dirakam pada 8 Mei lalu menunjukkan pekerja asing di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur diarahkan menjalani saringan Covid-19.
Gambar yang dirakam pada 8 Mei lalu menunjukkan pekerja asing di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur diarahkan menjalani saringan Covid-19.

Program saringan Covid-19 bagi pekerja asing akan diperluaskan ke seluruh negara bermula 2 Februari ini, kata Menteri Sumber Manusia M Saravanan.

Beliau berkata perluasan skop itu adalah susulan pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 13 Januari serta pengumuman bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai) pada 18 Januari.

Beliau berkata program tersebut dilaksanakan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dengan kerjasama klinik-klinik swasta di seluruh negara yang menjalankan ujian saringan menggunakan kaedah RTK Antigen yang diluluskan kementerian kesihatan.

Saravanan berkata kos bagi kit ujian dibiayai oleh Perkeso manakala majikan hanya perlu membiayai kos perkhidmatan yang dikenakan oleh klinik atau hospital.

“Perkeso telah menyediakan peruntukan tambahan sebanyak RM54 juta bagi peluasan skop saringan ini,” menurutnya dalam satu kenyataan di Putrajaya hari ini.

Saravanan berkata bagi pekerja asing yang bukan pencarum Perkeso, kos saringan perlu ditanggung sepenuhnya oleh pihak majikan.

Beliau berkata keperluan menjalani saringan Covid-19 diwajibkan oleh kerajaan melalui Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) dan pematuhan kepada keperluan ini akan dipantau oleh kementerian sumber manusia.

Maklumat lanjut berkenaan program ini termasuk senarai klinik akan dikemas kini di portal Program Saringan Prihatin di https://psp.perkeso.gov.my dari semasa ke semasa. Sebarang pertanyaan boleh diajukan melalui emel [email protected] atau talian hotline 1-300-22-8000 atau 03-4264 5089.