- Iklan -
Berita

Mudarat lebih besar dari manfaat, kata pegawai kesihatan berhubung penggunaan ganja

Mereka berkata kesan psikoaktif ganja adalah kebimbangan utama yang menyebabkan larangannya terus dikekalkan.

Siva Selan
3 minit bacaan
Kongsi
Tinjauan Morbiditi Kesihatan Nasional 2019 menganggarkan kira-kira 146,000 orang telah menggunakan ganja sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka dan berkata ganja boleh menjadi pintu awal ketagihan bahan psikoaktif yang lain. Gambar: AP
Tinjauan Morbiditi Kesihatan Nasional 2019 menganggarkan kira-kira 146,000 orang telah menggunakan ganja sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka dan berkata ganja boleh menjadi pintu awal ketagihan bahan psikoaktif yang lain. Gambar: AP

Pegawai kerajaan berkata kebimbangan mengenai kemungkinan ketagihan menjadi antara faktor utama dalam senarai pertimbangan untuk menghalalkan penggunaan ganja di Malaysia, walaupun bagi tujuan perubatan susulan pengumuman perdana menteri awal tahun ini dadah terlarang itu akan tetap dilarang penggunaannya walaupun PBB mengkategorikannya sebagai bahan yang kurang berbahaya.

Bercakap kepada MalaysiaNow, wakil dari Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) dan kementerian kesihatan (KKM) juga berkata risiko ganja melebihi manfaatnya.

AADK berkata undang-undang dan dasar penggunaan dadah di Malaysia berpandukan ketetapan dalam Konvensyen Dadah Antarabangsa, dan kerajaan tetap komited untuk mengawal bahan-bahan yang disenaraikan dalam konvensyen tersebut bagi mencegah penyalahgunaannya di negara ini.

Ia turut menambah data mengenai jumlah yang ditahan polis menunjukkan hampir 3% tangkapan adalah berkaitan ganja.

Tinjauan Morbiditi Kesihatan Nasional 2019 menganggarkan kira-kira 146,000 orang menggunakan bahan tersebut sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka dan berkata ganja boleh menjadi pintu awal ketagihan bahan psikoaktif yang lain.

“Oleh kerana faktor ia boleh memulakan ketagihan, adalah penting untuk mencegah penagihan dadah dalam kalangan rakyat Malaysia dengan mengehadkan akses dan penyalahgunaan ganja,” kata AADK.

Cannabis atau marijuana adalah bahan psikoaktif yang digunakan untuk tujuan perubatan dan rekreasi.

Di Malaysia ia lebih dikenali sebagai ganja.

Di Malaysia, ganja berada di bawah Akta Dadah Berbahaya 1952, Akta Racun 1952, dan Akta Penjualan Dadah 1952 dan segala bentuk penggunaannya adalah menyalahi undang-undang.

Pada Disember tahun lalu, Suruhanjaya Dadah Narkotik Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memilih untuk nyahsenarai ganja untuk tujuan perubatan daripada Jadual IV Konvensyen Tunggal Mengenai Dadah Narkotik 1961 pindaan Protokol 1972 (Konvensyen 1961), di mana ia disenaraikan bersama bahan seperti heroin.

Para pemerhati berkata langkah itu dapat membuka jalan untuk pengembangan penyelidikan ganja dan penggunaannya dalam sektor perubatan.

Di Malaysia, perdebatan mengenai topik tersebut digegarkan pada tahun 2018 apabila seorang lelaki berusia 29 tahun dijatuhi hukuman mati kerana menjual minyak ganja kepada pesakit barah dan leukemia.

Hukuman mati akhirnya dibatalkan walaupun dia terpaksa menjalani hukuman penjara.

Xavier Jayakumar, yang merupakan menteri air, tanah dan sumber asli pada ketika itu, berkata Kabinet membincangkan “secara ringkas” berhubung nilai perubatan ganja dan telah memulakan usaha awal dan tidak rasmi untuk mengubah undang-undang yang berkaitan.

“Pandangan pribadi saya adalah jika ia mempunyai nilai perubatan, maka ia boleh menjadi bahan terkawal yang boleh digunakan Jabatan Kesihatan bagi tujuan perubatan,” katanya dalam sebuah laporan Bloomberg.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata pada Januari tahun ini bahawa Malaysia akan mempertahankan pendirian mengenai ganja dan jenis dadah yang berkaitan, di samping turut menambah ia boleh membawa bahaya kepada masyarakat.

Bercakap kepada MalaysiaNow mengenai sifat ketagihan dadah, Dr Feisul Idzwan Mustapha dari Bahagian Kawalan Penyakit KKM berkata bahan semula jadi yang digunakan untuk tujuan perubatan atau rekreasi di kilang itu disebut kanabinoid.

Dua kanabinoid utama adalah delta-9-tetrahidrocannabinol (THC) dan cannabidiol (CBD).

Kedua-duanya digunakan untuk tujuan perubatan namun THC mempunyai kesan psikoaktif yang boleh mengakibatkan kesan sampingan jangka pendek seperti pening, gangguan ingatan dan kurang tumpuan, keseimbangan dan koordinasi badan.

“THC juga digunakan untuk mengubati mual yang disebabkan kemoterapi dan meningkatkan selera makan pada pesakit yang mengalami penurunan berat badan yang ekstrim disebabkan AIDS, dan CBD pula digunakan untuk mengubati beberapa bentuk epilepsi dan penyakit yang lain,” kata Feisul.

Namun, katanya, mereka yang sering menggunakan ganja dalam jumlah besar berisiko tinggi untuk bergantung kepada dadah itu.

Penggunaan yang berpanjangan juga boleh meningkatkan kemungkinan masalah psikiatri seperti psikosis, kegelisahan dan kemurungan.

“Penggunaan ganja pada usia awal, terutama pada masa remaja, mendedahkan individu kepada risiko penyakit psikiatri seperti skizofrenia dan masalah kognitif,” katanya.

Beliau turut menambah kajian mengenai keberkesanan ganja untuk tujuan perubatan masih sedang dilakukan, dan penyelidikan berkualiti tinggi diperlukan ketika ini sebagai indikator penerimaan dadah itu untuk rawatan perubatan.

Kesan psikoaktif disebabkan THC menjadi perhatian utama AADK dalam memastikan dadah tersebut tetap haram di negara ini.

Dikatakan pada tahun 2019, sejumlah 142,199 penagih dadah jenis itu dikesan, menunjukkan peningkatan sebanyak 8.7% dari 2018.

Sebanyak 649.58kg ganja juga disita pada tahun yang sama.

“Kami terus memperkasakan usaha untuk menghapuskan dan mengurangkan penawaran dan permintaan dadah terlarang bagi mengurangkan kesan negatif yang ia bawa kepada masyarakat dan negara,” tambah AADK.