- Iklan -
Rencana

Tidak sedarkah kita?

Banjir yang melanda Malaysia minggu lalu telah menyebabkan kemerosotan fizikal, mental dan emosi kepada mereka yang terjejas.

Mahathir Hj Mohd Rais
4 minit bacaan
Kongsi
Kenderaan terbalik dan tersadai ketika bencana banjir di Kampung Jawa, Hulu Langat.
Kenderaan terbalik dan tersadai ketika bencana banjir di Kampung Jawa, Hulu Langat.
Dalam dunia utopia, bencana alam dan masalah kritikal yang melanda sesebuah negara tidak wujud bagi rakyat negara itu.
Di dunia itu, kerajaan akan melakukan segala-galanya untuk memastikan kesejahteraan rakyat mereka dijaga dengan baik.
Walau bagaimanapun, kita tidak hidup dalam utopia itu kerana kita ditadbir oleh individu yang tidak cekap, yang lebih mementingkan propaganda berbanding kehidupan orang yang tidak bersalah.
Rentetan banjir melampau yang melanda Malaysia minggu lalu telah menyebabkan kemerosotan fizikal, mental dan emosi kepada mereka yang terjejas.
Mangsa telah cukup penat melalui semuanya. Mereka telah kehilangan keluarga, makanan, rumah, perabot dan perkakas asas, peranti elektronik, barangan peribadi, dan juga kenderaan.
Kita juga terperangkap dalam pandemik yang menyebabkan kadar pekerjaan menurun secara mendadak. Ini bermakna, kebanyakan mangsa sudah pun menghadapi banyak masalah sebelum banjir bermula.
Jadi, persoalannya, apakah yang telah kerajaan lakukan untuk membantu mangsa?
Pepatah mengatakan, “jangan dikenang masa lalu,” tetapi mustahil untuk tidak kita kenang tentang betapa tidak bergunanya kerajaan sewaktu rakyatnya dilanda musibah.
Kebanyakan pemimpin membawa seluruh krew kamera dengan tujuan hendak “membantu” mangsa-mangsa yang terjejas , sedangkan hakikatnya, ia hanyalah propaganda semata-mata.
Berlimpahan komen dan kemarahan yang ditunjukkan oleh orang ramai di platform media sosial tetapi pihak berkuasa tidak peduli kerana mereka mempunyai wang. Wang adalah penting untuk kuasa tetapi ia juga amat penting untuk kelangsungan hidup.
Kerajaan telah memulakan Tabung Bencana Negara 2021 – Bantuan Banjir RM1000 untuk membantu mangsa. Inisiatif ini telah gagal pada hari pelancaran itu sendiri kerana kaedah aplikasinya yang tidak masuk akal.
Sungguh butanya pihak berkuasa untuk melihat bahawa semua mangsa banjir yang memerlukan bantuan memerlukannya segera. Namun, pihak atasan masih mengambil masa mereka untuk melaksanakan rancangan ini.
Namun, sebagai manusia biasa, yang tinggal di negara membangun seperti kita, adakah RM1000 benar-benar cukup untuk menggantikan kemusnahan yang terpaksa dilalui oleh mangsa? Jawapan mudahnya ialah, pastilah tidak.
Rakyat negara kita hari ini bersama banyak lagi NGO telah berganding bahu membantu mereka yang memerlukan dari segi makanan, sumbangan dan aktiviti pembersihan.
Sumbangan mereka ternyata berguna dan mangsa-mangsa banjir akan selamanya berterima kasih atas kasih sayang dan sokongan yang telah diberikan.
Dengan apa yang terjadi, malangnya penglibatan dan bantuan daripada kerajaan adalah sangat sikit.
Sekiranya mereka tidak dapat menyumbang untuk membantu rakyat dari segi yang disebutkan di atas, mereka sekurang-kurangnya mesti membantu lebih banyak dari segi keperluan kewangan.
Namun begitu, kerajaan gagal membantu lagi apabila mereka tidak meluluskan pengeluaran KWSP, yang secara jujurnya, akan melegakan mereka yang terjejas.
Sebaliknya, agensi-agensi ini mendesak orang-orang yang sudah cukup menderita untuk meminta pinjaman walaupun mereka boleh menggunakan caruman KWSP mereka sendiri.
Amat mendukacitakan ketika kita melihat bagaimana kerajaan tidak melihat isu ini ke arah jangka masa panjang. Melakukan pinjaman pada masa yang tidak tentu ini bukanlah idea yang baik.
Ini kerana, kita tidak mahu kehidupan rakyat Malaysia tertumpu kepada membayar hutang yang akan menghalang kemajuan mereka ke arah kejayaan pada masa hadapan.
Lebih-lebih lagi kalau mereka tidak mampu untuk membayar hutang tersebut – mereka akan tersenarai hitam dalam rekod Bank Negara.
Masih boleh diterima jika kerajaan tidak mengambil berat tentang kesan jangka masa panjang isu ini – Apa yang tidak boleh diterima ialah bagaimana mereka tidak memikirkan tentang rakyat yang perlu terus bertahan menghadapi cabaran hidup mereka.
Ia bukan hanya soal ekonomi negara tetapi ia juga tentang kelangsungan hidup rakyat untuk memastikan adanya makanan di atas meja untuk keluarga mereka setiap hari!
Tanggungjawab kerajaan adalah untuk memastikan rakyat mereka didahulukan dan kemudian fokus untuk membina semula ekonomi negara.
Apakah nilai sebuah negara tanpa rakyat, dan mengapa melantik kerajaan yang membunuhnya rakyatnya?
Kita telah melihat jumlah kes bunuh diri yang amat mengecewakan pada awal tahun 2021 apabila wabak Covid-19 menyebabkan majoriti rakyat Malaysia menghadapi kekangan kewangan. Orang ramai berputus asa dengan kehidupan dan keluarga mereka.
Adakah kita tidak belajar apa-apa daripada peristiwa ini?
Kerajaan harus bertanggungjawab dan memberikan bantuan maksima kepada rakyat untuk membantu mereka membina semula kehidupan secara langsung atau tidak langsung seperti inisiatif moratorium, pengeluaran KWSP, subsidi, peluang pekerjaan dan lebih banyak bantuan kewangan untuk mengekalkan masa depan yang lebih baik untuk rakyat negara kita.
Untuk membuat perbandingan yang adil dengan perdana menteri sebelum ini, Muhyiddin Yassin, rakyat diberi beberapa pilihan untuk memastikan kelangsungan hidup mereka. Inisiatif seperti i-Lestari dan i-Sinar, telah memberi peluang kedua kepada rakyat untuk membaiki hidup mereka.
Inisiatif-initiatif tersebut telah mengurangkan beban mereka semasa penularan wabak Covid-19 yang teruk dahulu. Walaupun terdapat beberapa kumpulan individu yang menentang tadbir urus bekas perdana menteri kita, beliau berjaya membantu rakyat dalam setiap cara yang mungkin semasa kita tidak biasa dengan norma baru yang kita ada sekarang.
Berita yang telah diterima semalam, telah mengguris hati rakyat Malaysia.
Penolakan pengeluaran KWSP, bantuan fizikal yang sedikit, tindakan lewat yang diambil dan kekurangan pembantu kewangan untuk mengurangkan kesusahan yang dialami rakyat, semuanya merupakan penyumbang utama kepada kemarahan dan kesedihan yang dirasai rakyat.
Inikah nasib rakyat negara kita? Adakah kita benar-benar layak untuk duduk di bawah kepimpinan yang tidak kompeten setiap kali bencana melanda negara ini?
Semua persoalan ini akan terjawab dalam pilihan raya akan datang, di mana keadilan, akan mencari jalan untuk menyerlah.
Mahathir Hj Mohd Rais adalah ketua Bersatu Segambut.
* Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis yang tidak semestinya mencerminkan pandangan MalaysiaNow