- Iklan -
Rencana

Meminda Perlembagaan untuk lindungi hak asasi kanak-kanak yang tidak bersalah

Melucutkan hak anak sebagai hak kewarganegaraan berdasarkan status perkahwinan ibu bapa adalah penolakan hak asasi.

Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham)
1 minit bacaan
Kongsi
Pematuhan kepada tafsiran literal Perlembagaan yang menolak hak asasi manusia terhadap anak harus dielakkan dengan segala cara kerana tidak bermanfaat bagi mana-mana pihak yang berkenaan. Gambar: Bernama
Pematuhan kepada tafsiran literal Perlembagaan yang menolak hak asasi manusia terhadap anak harus dielakkan dengan segala cara kerana tidak bermanfaat bagi mana-mana pihak yang berkenaan. Gambar: Bernama

Semua manusia berhak mendapat hak asasi manusia tanpa sebarang diskriminasi. Ini termasuk hak kewarganegaraan, yang tidak boleh berdasarkan jantina atau kesahihan kelahiran.

Melucutkan hak anak sebagai hak kewarganegaraan berdasarkan status perkahwinan ibu bapa adalah penolakan hak asasi yang tidak dapat menjadi kepentingan terbaik anak – di mana ia harus menjadi pertimbangan untuk mana-mana negara dan mahkamah.

Oleh itu, Proham memuji penghakiman tiga hakim Mahkamah Persekutuan, yang dikeluarkan pada 28 Mei 2021, berkenaan dengan seorang budak lelaki berusia 10 tahun yang dilahirkan oleh seorang bapa Malaysia dan seorang ibu Filipina yang tidak berkahwin pada saat kelahiran anak itu.

Oleh kerana Perlembagaan Persekutuan adalah instrumen yang terus berkembang, Proham menggesa badan kehakiman untuk mengambil sikap yang lebih liberal ketika menafsirkan Perlembagaan untuk memastikan hak asasi manusia diberikan kepada warganegara dan keturunannya dan khususnya Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa semua orang adalah sama di hadapan undang-undang dan berhak mendapat perlindungan undang-undang yang sama.

Pematuhan kepada tafsiran literal Perlembagaan yang menolak hak asasi manusia terhadap anak harus dielakkan dengan segala cara kerana tidak bermanfaat bagi mana-mana pihak yang berkenaan.

Oleh itu, Proham meminta kerajaan mengambil langkah segera untuk meminda Perlembagaan agar dapat mencerminkan penghakiman Mahkamah Persekutuan. Tafsiran bertujuan, prismatik dan moral harus diguna pakai untuk memperluaskan skop hak asasi manusia dan martabat manusia, dan bukan tafsiran dengan pendekatan literal, demi mengiktiraf hak sama rata kedua ibu bapa dan melindungi hak asas anak-anak yang tidak bersalah.

* Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis yang tidak semestinya mencerminkan pandangan MalaysiaNow