- Iklan -
Rencana

Kenapa ahli politik Malaysia mengikut Trump?

Para pengawal tua masih berusaha untuk menggunakan apa sahaja yang tinggal demi pengaruh mereka yang semakin lemah.

Solihin Khairuddin
2 minit bacaan
Kongsi
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah.
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah.

Pandemik Covid-19 telah terbukti menjadi penetapan semula utama bagi kebanyakan orang di seluruh dunia, dan ia juga sama di sini dalam drama politik Malaysia yang tidak pernah berakhir yang mana para pengawal tua masih berusaha untuk menggunakan apa sahaja yang tinggal demi pengaruh mereka yang semakin lemah.

Keputusan sudah jelas bagi bekas perdana menteri dua kali Dr Mahathir Mohamad setelah dia mengundurkan diri secara tiba-tiba pada Februari 2020 ketika krisis Covid-19 negara hampir memuncak.

Panggilan terakhirnya bersama Tengku Razaleigh Hamzah untuk menolak Belanjawan 2021 tidak diendahkan oleh ahli Parlimen, dengan memilih 111-108.

Kedua-dua ahli politik yang sudah tua kini ditoleransi dengan lembut atas sebab kepemimpinan masa lalu mereka, tetapi tiada yang mendengar suara mereka lagi.

Seorang lagi ahli politik yang belum menerima hari-harinya sudah berakhir adalah Anwar Ibrahim, yang terus menegaskan bahawa dia mendapat sokongan daripada majoriti ahli parlimen untuk menjadi perdana menteri Malaysia seterusnya.

Seperti mana Presiden Amerika Syarikat Donald Trump diejek secara berleluasa kerana mengajukan tuntutan mahkamah yang mendakwa terdapat penipuan pilihan raya walaupun adanya bukti yang jelas bahawa dia telah kalah dalam pemilihan presiden, pemimpin pembangkang Anwar diketepikan oleh rakan-rakan pembangkang dalam Pakatan Harapan (PH).

Gabungan pembangkang Sabah, yang terdiri daripada Parti Warisan Sabah, Upko dan DAP telah melangkah lebih jauh untuk menuntut perubahan dalam kepemimpinan PH Plus nasional.

Terdapat banyak sebab mengapa ramai orang telah hilang kepercayaan terhadap Anwar, dengan yang terakhir adalah tuntutannya yang tidak berasas sejak September kerana memiliki “majoriti kukuh dan meyakinkan” untuk mengambil alih kerajaan persekutuan, tetapi tidak dapat mengumpulkan cukup sokongan bahkan untuk menentang Belanjawan 2021.

Tetapi masalah Anwar bertapak lebih mendalam, dia bahkan mungkin dibatalkan kelayakannya sebagai ahli Parlimen Port Dickson sekiranya hukuman liwat keduanya yang menerima pengampunan daripada Agong sebelum ini dianggap tidak sah kerana gagal mengikuti proses sewajarnya, berdasarkan tuntutan yang kini belum selesai didengar.

Sedangkan dalam PKR, ada tuntutan agar Anwar diganti sebagai presiden kerana penyokong utamanya telah meninggalkan parti.

Bekas orang kanannya Mohamed Azmin Ali yang membina PKR semasa ketiadaan Anwar, kini bersama Perikatan Nasional yang memerintah kerajaan.

Ramai yang mengatakan dakwaan skandal video yang meletus terhadap Azmin pada tahun 2019 mungkin mempunyai kaitan dengan Anwar walaupun tidak ada bukti yang dijumpai.

Rafizi Ramli yang keluar setahun lalu selepas kalah jawatan nombor dua PKR kepada Azmin dan ramai yang melihat keperluan untuk dia kembali dengan kehebatan strategiknya, yang juga berperanan dalam membangun parti semasa ketiadaan Anwar sebelum ini.

Anak perempuan Anwar sendiri, Nurul Izzah juga meninggalkan kepemimpinan PKR secara tiba-tiba pada tahun 2018, walaupun merupakan ahli politik yang popular, kerana banyak sebab yang disyaki ada kaitan dengan ego Anwar yang terlalu besar dan sombong.

Mungkin pemimpin PKR yang paling popular yang pernah ada adalah isteri Anwar, Wan Azizah Wan Ismail, memilih untuk tetap tinggal dalam bayang-bayang walaupun ketika menjadi timbalan perdana menteri dan ramai yang akan menyambut kepemimpinannya yang baik jika dibandingkan dengan Anwar.

Oleh itu, Anwar yang terus mengejar perhatian dengan dakwaan yang tiada bukti, mirip dengan tuduhan ‘berita palsu’ yang sewenang-wenangnya diperkatakan oleh Trump – menjadikannya lawak politik Malaysia yang perlu ditangani dengan cepat, seperti Covid-19.

* Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis yang tidak semestinya mencerminkan pendirian MalaysiaNow.