- Iklan -
Rencana

Membina bandar yang selamat dan moden

Kementerian Wilayah Persektuan (KWP) merancang memasang lebih 5,000 unit kamera litar tertutup (CCTV) di segenap penjuru Kuala Lumpur.

Bong Jenn Fonng
2 minit bacaan
Kongsi
Orang ramai melintas jalan di lampu isyarat Jalan KL Sentral.
Orang ramai melintas jalan di lampu isyarat Jalan KL Sentral.

Semasa saya belajar di Taiwan, saya suka berlari pada waktu malam. Terutamanya kerana saya mempunyai lebih banyak masa lapang pada waktu malam, yang paling penting ialah komuniti itu selamat.

Tetapi selepas saya kembali ke Malaysia, tidak lagi mempunyai kebiasaan berlari pada waktu malam.

Kementeian Wilayah Persektuan (KWP) merancang memasang lebih 5,000 unit kamera litar tertutup (CCTV) di segenap penjuru Kuala Lumpur.

Saya setuju dengan dasar kerajaan, dan saya juga mengemukakan beberapa pendapat dan pandangan mengenai pengukuhan keselamatan bandar.

Kerajaan mesti memasang lebih banyak CCTV di kawasan keamanan yang buruk dan kawasan bersiar-siar.

CCTV juga mesti mempunyai gambar resolusi tinggi, dan filem-filem yang berkaitan mesti disambungkan terus ke balai polis berhampiran.

Sekiranya ada kemalagan, rakyat boleh melapor terus ke balai polis.

Tingkatkan rondaan polis di kawasan khas dan sediakan buku daftar masuk di lokasi yang ditentukan khas agar polis dapat menandatangani dan penduduk dapat memeriksa jumlah rondaan polis.

Penduduk boleh membuat rondaan sukarela untuk melakuan rondaan di kawasan perumahan secara berkala setiap malam, dan kerajaan dapat memberikan subsidi kecil untuk membantu sukarelawan rondaan yang bekerja keras.

Polis juga dapat memperuntukkan kawasan kediaman atau kawasan yang ditentukan oleh pihak pengurusan tetap, sehingga ada komunikasi dan kepercayaan yang baik antara rakyat dengan polis.

Kerajaan perlu memastikan lampu jalan menyala. Selain membuat anggaran lebih banyak, ia juga dapat menggunakan lampu yang mesra alam.

Lampu jalan bukan sahaja membuat orang merasa selamat dengan berjalan kaki, tetapi juga membolehkan pemandu memperhatikan keadaan di sekitarnya.

Kerajaan juga dapat memperkuat APP sistem penggera. Selain laporan cepat, ia juga memiliki tombol cepat untuk mengeluarkan suara yang kuat untuk menarik perhatian orang-orang terdekat.

Bagaimana untuk mencapai bandar yang selamat dan moden?

Saya berpendapat dengan menjadikan Malaysia sebagai andalan, rakyat merasa aman dalam semua aspek, sama ada kawasan perumahan, pelancongan atau tempat kerja.

Terdapat juga standard untuk langkah keselamatan di tempat kemudahan awam, taman, pengangkutan awam atau jalan raya.

Langkah-langkah keselamatan ini mesti dikembangkan bersama dengan pemodenan untuk menjadikan masyarakat lebih maju.

Bong Jenn Fonng adalah penulis bebas dan mempunyai ijazah sarjana dalam sains politik dari Taiwan SooChow University.

*Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak  mewakili pendirian MalaysiaNow.