- Iklan -
Berita

Rosmah tarik balik tuntutan terhadap rantai tangan berlian bernilai AS$220,500

Ia menjadikan Global Royalty sebagai satu-satunya pihak yang menuntut rantai tangan berkenaan.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Isteri bekas perdana menteri Najib Razak, Rosmah Mansor. Gambar: Bernama
Isteri bekas perdana menteri Najib Razak, Rosmah Mansor. Gambar: Bernama

Rosmah Mansor hari ini menarik balik tuntutannya terhadap rantai tangan emas putih bertatahkan berlian bernilai AS$220,500 yang kini disimpan dalam bilik kebal Bank Negara Malaysia (BNM).

Perkara itu dimaklumkan peguamnya, Azamuddin Abd Aziz semasa pengurusan kes di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Muhammad Jamil Hussin.

“Anak guam kami tidak mahu lagi meneruskan tuntutan terhadap item (rantai tangan emas putih) tersebut,” kata peguam itu.

Peguam David Gurupatham, yang mewakili syarikat barang kemas Lubnan, Global Royalty Trading SAL turut mengesahkan bahawa isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu tidak mahu menuntut rantai tangan tersebut.

Katanya dengan penarikan balik tuntutan oleh Rosmah, ia telah menjimatkan masa dan kos semua pihak-pihak yang terlibat dalam kes ini.

Selain Rosmah, Global Royalty turut membuat tuntutan terhadap rantai tangan berkenaan.

Barang kemas itu adalah antara pelbagai barangan yang dirampas polis dari premis milik Obyu Holdings Sdn Bhd di Pavilion Residences pada Mei 2018, yang didakwa ada kaitan dengan skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Sementara itu, peguam Syazwani Mohd Zawawi yang mewakili Najib berkata pihaknya telah menghantar satu representasi kepada pihak pendakwaan pada 26 Mei lepas berhubung tuntutan Najib, selaku pihak ketiga terhadap tujuh utas jam tangan yang dituntut sebelum ini, namun masih belum menerima maklum balas berkenaan representasi tersebut.

Timbalan pendakwa raya Faten Hadni Khairuddin berkata Jabatan Peguam Negara (AGC) telah menerima representasi itu dan ia masih dikaji selain akan memaklumkan kepada mahkamah sekiranya terdapat perkembangan berhubung perkara tersebut.

Terdahulu, Faten Hadni memohon untuk meminda senarai harta dalam notis usul pelucuthakan harta iaitu 2,436 unit barang kemas, tujuh utas jam tangan dan 29 unit beg tangan yang mana kesemua barangan itu disita di kondominium milik Obyu Holdings di Pavilion Residences pada 17 Mei 2018.

“Pihak kami menghujahkan bahawa permohonan meminda notis usul ini tidak memperjudiskan mana-mana pihak dan dibuat sejajar dengan peruntukan undang-undang,” katanya.

Muhammad Jamil membenarkan permohonan pindaan notis usul itu dan menetapkan 26 dan 27 September ini bagi pendengaran permohonan pihak pendakwaan untuk melucut hak harta-harta tersebut.

Pada 2019, pihak pendakwaan memfailkan permohonan pelucuthakan pelbagai barangan dirampas termasuk 11,991 barang kemas, 401 utas jam tangan dan 16 aksesori jam tangan, 234 pasang cermin mata dan 306 beg tangan serta wang tunai pelbagai denominasi berjumlah RM114,164,39.