- Iklan -
Berita

Malaysia raih pelaburan dari firma pembuatan gergasi AS lebih RM500 juta

Ferrotec (USA) Corporation berkata ia adalah bagi pembinaan kemudahan pembuatan pertamanya di Asia Tenggara.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali bertemu dengan wakil daripada Ferrotec Corporation semasa misi perdagangannya ke AS hari ini. Gambar: Facebook
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali bertemu dengan wakil daripada Ferrotec Corporation semasa misi perdagangannya ke AS hari ini. Gambar: Facebook

Firma Ferrotec (USA) Corporation telah menyatakan komitmen untuk membuat pelaburan baru bernilai lebih RM500 juta di Malaysia bagi membuka kemudahan pembuatan pertamanya di Asia Tenggara.

Pembinaan yang dijangka bermula dalam masa beberapa minggu lagi, merangkumi kawasan seluas 8.13 hektar dengan kilang bersaiz 800,000 kaki persegi (74,322.43 meter persegi) di Kulim Hi-Tech Park, Kedah.

Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali berkata syarikat global yang juga pembekal bahan komponen, sistem ketepatan dan peneraju fabrikasi bahan kuarza bagi industri semikonduktor di serata dunia, juga komited untuk mewujudkan sejumlah 250-500 pekerjaan berkemahiran tinggi untuk rakyat Malaysia.

“Mereka juga memberi komitmen untuk membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di Malaysia dalam membina rantaian bekalan dan ekosistem industri semikonduktor.

“Ini merupakan satu perkembangan yang cukup positif di mana syarikat tersebut bukan sahaja mahu membawa pelaburan ke Malaysia, tetapi (pada masa sama) ingin melihat Malaysia terus berkembang maju dalam teknologi-teknologi baru dengan melibatkan syarikat-syarikat tempatan khususnya PKS,” katanya.

Beliau yang kini dalam misi perdagangan dan pelaburan (TIM) selama 10 hari di Amerika Syarikat (AS) sejak 8 Mei lepas, berkata demikian kepada Bernama dan stesen TV3 selepas mengadakan mesyuarat dengan Ketua Pegawai Eksekutif Ferrotec Eiji Miyanaga di San Francisco, hari ini.

Azmin juga mencadangkan supaya Ferrotec melatih pekerja Malaysia, khususnya di kemudahan berpengkalan di AS atau Jepun dengan melibatkan penuntut atau warga Malaysia berstatus profesional yang menetap di dua negara tersebut.

Selain daripada Ferrotec, beliau turut bertemu dengan Marco Miller yang juga ketua pegawai eksekutif dan pengasas bersama syarikat peneraju penjejak solar, Nextracker Inc.

Menurutnya, Nextracker akan berusaha meningkatkan produk-produk dari Malaysia untuk menembusi pasaran AS serta di seluruh dunia.

Sementara itu, bercakap kepada Bernama selepas pertemuan dengan Azmin, Miyanaga berkata syarikat itu mempunyai kira-kira 40 kilang di peringkat global dan kemudahan di Malaysia adalah platform pembuatan terbesarnya di luar Jepun, China serta AS.

“Kami memilih Malaysia kerana Asia Tenggara, termasuk Malaysia telah menjadi kawasan tumpuan utama bagi rantaian bekalan industri dan ini mendorong kami untuk melabur di rantau tersebut,” katanya.

Mengulas aspek penggajian, beliau berkata syarikat turut menyasarkan untuk mengambil khidmat 250-500 orang pekerja tempatan dalam tempoh tiga tahun akan datang dengan matlamat untuk membolehkan kemudahan itu dikendali serta diurus oleh rakyat negara ini.

“Syarikat mahu melabur dalam aspek tenaga kerja. Kami maklum usaha (proses) itu akan memakan masa dan bagi peringkat awal, kami akan membawa masuk pegawai dagang untuk jangka masa pendek bagi tujuan pemindahan teknologi serta melatih rakyat tempatan,” katanya.

Dalam pada itu, Miller berkata syarikat Nextracker kini menjalankan perniagaan bernilai AS$100 juta dengan dua syarikat Malaysia dan berhasrat mengembangkan usaha tersebut dalam beberapa tahun akan datang, termasuk menjadikan Malaysia sebagai rakan pembuatan utamanya.

“Kami memilih Malaysia kerana lokasi geografinya serta mempunyai barisan pekerja berkemahiran tinggi dalam menghasilkan produk syarikat ini yang berteknologi tinggi,” katanya.

Menurutnya, Nextracker juga menyasarkan rakan niaga di Malaysia akan melipatgandakan jumlah pekerjanya dari 400 orang pada masa ini dalam usaha menampung pengembangan perniagaan terbabit.