- Iklan -
Berita

Trafik sesak menghala KL, orang ramai mula pulang selepas beraya

Kesesakan trafik berlaku di beberapa lebuh raya utama selepas orang ramai mula beransur pulang ke Kuala Lumpur dari kampung halaman.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Polis menyuraikan aliran trafik di Melaka. Aliran trafik sibuk sepanjang Hari Raya Aidilfitri tahun ini.
Polis menyuraikan aliran trafik di Melaka. Aliran trafik sibuk sepanjang Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Aliran trafik di lebuh raya utama menghala ke ibu kota mengalami kesesakan teruk berikutan pertambahan jumlah kenderaan susulan warga kota mula pulang ke rumah masing-masing selepas bercuti di kampung halaman sempena Hari Raya Aidilfitri.

Menurut jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) setakat pukul 10 malam tadi, di bahagian utara, trafik menghala ke Kuala Lumpur di Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dilaporkan sesak di Alor Setar sehingga Sungai Petani Selatan, Kedah, dan di Perak kesesakan berlaku di Bukit Merah menuju ke Changkat Jering, Bukit Berapit menuju ke Terowong Menora, Ipoh ke Gopeng dan Tapah ke Sungkai.

“Di selatan pula trafik di lebuh raya PLUS dilaporkan sesak di Johor dari Pagoh ke Jasin, Melaka dan Simpang Ampat ke Seremban, Negeri Sembilan, bagi trafik dari arah pantai timur menghala ke ibu kota trafik sesak di laluan Karak menuju ke Bentong sehingga ke Lentang, trafik juga sesak di Plaza Tol Gombak menuju ke Kuala Lumpur,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Bagi arah ke utara, trafik di lebuh raya PLUS dari Tapah ke Ipoh, Terowong Menora ke Bukit Berapit dan Bandar Baharu ke Jawi mengalami kesesakan sementara arah ke selatan kesesakan berlaku dari Pagoh ke Yong Peng dan Simpang Renggam ke Kulai.