- Iklan -
Berita

2 Adun bebas sertai Warisan di Sabah

Secara keseluruhan pembangkang kini mempunyai 26 kerusi dari 79 kerusi DUN Sabah.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Penyokong Warisan memacakkan bendera parti itu ketika tempoh kempen pilihan raya negeri itu pada 2020.
Penyokong Warisan memacakkan bendera parti itu ketika tempoh kempen pilihan raya negeri itu pada 2020.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Elopura Calvin Chong dan Sri Tanjong Justin Wong hari ini mengumumkan keputusan menyertai Parti Warisan (Warisan), setelah keluar daripada DAP Januari lepas.

Tindakan dua Adun itu menjadikan Warisan kini mempunyai 19 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah dan DAP empat kerusi DUN.

Secara keseluruhan pembangkang kini mempunyai 26 kerusi daripada 79 kerusi DUN Sabah.

Chong pada sidang media berhubung pengumuman itu berkata beliau menyertai Warisan kerana parti itu dilihat berprinsip serta mampu memperjuangkan hak Sabah, sesuai dengan perjuangan beliau.

Sementara itu Wong berkata sebagai wakil rakyat pembangkang yang dipilih rakyat, beliau melihat tindakannya menyertai sebuah parti pembangkang lain yang memperjuangkan hak Sabah adalah sesuatu yang adil dan bertanggungjawab kepada mereka yang mengundi beliau pada pilihan raya lepas.

Sementara itu Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal pada sidang media sama berkata Warisan sedia mengadakan kerjasama pintar dengan parti tempatan untuk memperjuangkan hak Sabah.

Ditanya mengenai persediaan Warisan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15, beliau berkata parti itu hanya akan bertanding di negeri-negeri tertentu.