- Iklan -
Berita

Kematian warga emas belum vaksinasi, dos penggalak paling tinggi, kata KP kesihatan

Noor Hisham Abdullah berkata warga emas yang tidak divaksinasi paling berisiko mendapat jangkitan teruk, dan seterusnya mengakibatkan kematian.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Petugas Klinik Kesihatan Petaling memberikan vaksinasi kepada warga emas dari Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Kenangan Budi Kuala Lumpur di Petaling Jaya.
Petugas Klinik Kesihatan Petaling memberikan vaksinasi kepada warga emas dari Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Kenangan Budi Kuala Lumpur di Petaling Jaya.

Kadar kematian akibat Covid-19 dalam kalangan warga emas terutamanya yang belum menerima vaksinasi lengkap dan dos penggalak, adalah jauh lebih tinggi berbanding kumpulan umur yang lain, kata Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham Abdullah.

Berdasarkan data bagi Minggu Epidemiologi (ME) 1/2022 hingga ME 10/2022, kadar kematian bagi warga emas 80 tahun dan ke atas adalah lebih tinggi, iaitu 2,000 kes bagi setiap 100,000 penduduk, berbanding warga emas berumur 60 hingga 79 tahun, iaitu 300 hingga 600 kes bagi setiap 100,000 penduduk.

“Ini adalah kerana daya tahan tubuh yang rendah, menghidapi pelbagai penyakit kronik, dan faktor ‘fraility’ menyebabkan proses penyembuhan dan pemulihan dari jangkitan Covid-19, juga lebih perlahan dan rumit,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Hisham berkata warga emas yang tidak divaksinasi paling berisiko mendapat jangkitan teruk, dan seterusnya mengakibatkan kematian, sebaliknya yang telah menerima vaksinasi lengkap dan dos penggalak adalah paling terlindung, di mana kes jangkitan Kategori Satu dan dua melebihi kes Kategori Tiga hingga lima.

Beliau berkata sebanyak 86,804 kes Covid-19 melibatkan warga emas dilaporkan dari ME 1/2022 hingga ME 10/2022 dengan 83,709 kes atau 96.44% Kategori Satu dan Dua, manakala 3,095 kes atau 3.56% melibatkan Kategori Tiga hingga Lima.

“Ternyata peratus liputan vaksinasi yang agak tinggi dalam kalangan warga emas, telah membantu mengurangkan kes Covid-19 yang serius bagi kumpulan ini, namun liputan dos penggalak perlu dan boleh dipertingkatkan lagi daripada 74.2%, agar golongan ini lebih terlindung daripada bahaya komplikasi dan kematian akibat jangkitan Covid-19,” katanya.

Beliau berkata kadar kemasukan ke hospital untuk warga emas meningkat daripada satu kes bagi setiap 100,000 populasi, kepada sembilan kes dari ME 3/2022 hingga ME 10/2022 dan kemasukan bagi kes Kategori Tiga hingga Lima adalah paling tinggi dalam kalangan warga emas.

Sehingga 16 Mac, sebanyak 3,356,253 atau 92% warga emas di negara ini telah menerima dos primer vaksin Covid-19 yang lengkap, manakala 2,489,718 atau 74.2% daripada kumpulan itu telah mengambil dos penggalak.

Hisham menyeru warga emas yang belum menerima vaksin Covid-19 termasuk dos penggalak untuk segera mendapatkannya dari pusat pemberian vaksin (PPV) yang terdekat secara jumpa terus, terutamanya sebagai persediaan memasuki fasa peralihan ke endemik bulan depan.

Beliau berkata anak-anak dan ahli keluarga memainkan peranan yang penting untuk memastikan warga emas dalam keluarga mereka, dapat menyertai dan melakukan aktiviti-aktiviti yang dibenarkan mulai 1 April depan dengan selamat.