- Iklan -
Berita

Pesakit Covid Kategori 1, 2A tidak perlu ke CAC, kata KP kesihatan

Bagaimanapun, mereka harus melakukan pemantauan kesihatan kendiri dengan melengkapkan peralatan penilaian di rumah menerusi aplikasi MySejahtera.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Petugas kesihatan memakai pakaian pelindung lengkap ketika menjalankan ujian saringan Covid-19.
Petugas kesihatan memakai pakaian pelindung lengkap ketika menjalankan ujian saringan Covid-19.

Individu yang positif Covid-19 dalam Kategori Satu dan Dua A serta tidak berisiko tinggi, tidak perlu hadir ke Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) namun, harus melakukan pemantauan kesihatan kendiri dengan melengkapkan peralatan penilaian di rumah (HAT) menerusi aplikasi MySejahtera.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam catatan Facebooknya hari ini berkata khidmat pesanan ringkas (SMS) atau panggilan daripada perkhidmatan rakaman suara automatik (panggilan robot) akan diterima jika mereka belum atau tidak menjalankan pemantauan kendiri secara harian.

Beliau berkata, individu yang positif bagi kategori 2B dan ke atas (sama ada berisiko tinggi atau tidak) atau mengalami simptom yang semakin teruk, dikehendaki hadir ke CAC atau hospital berhampiran untuk pemeriksaan lanjut tanpa menunggu panggilan telefon daripada CAC.

Kategori Satu Covid-19 ialah tiada gejala, kategori Dua A Covid-19 iaitu sakit tekak atau selesema tanpa demam atau sesak nafas, batuk tanpa demam atau sesak nafas, hilang deria rasa tetapi masih mempunyai selera makan, hilang deria bau, cirit birit dua kali atau kurang dalam 24 jam, loya dan muntah, keletihan tetapi masih boleh melakukan aktiviti harian, sakit otot tetapi masih boleh melakukan aktiviti harian.

Sementara kategori 2B adalah individu yang mengalami demam berpanjangan dua hari dan lebih atau baru demam, kesukaran bernafas apabila melakukan aktiviti, sakit dada, hilang selera makan, berasa letih terutamanya semasa melakukan aktiviti harian atau semasa baru bangun dari tidur, perlu berjalan dengan bantuan, gelaja semakin teruk (batuk,loya, muntah atau cirit birit), tahap kesedaran berkurangan dan juga semakin kurang kencing dalam masa 24 jam.

“Individu yang perlu menghadiri CAC terdekat untuk penilaian lanjut akan dimaklumkan melalui MySejahtera atau dihubungi oleh CAC melalui SMS atau panggilan telefon.

“Tempoh pengasingan (pengasingan) bagi individu positif Covid-19 yang tidak bergejala dan telah selesai vaksinasi ialah tujuh hari, manakala tempoh pengasingan bagi individu positif Covid-19, vaksinasi bergejala dan tidak lengkap atau tiada vaksin adalah selama 10 hari,” katanya.

Dr Noor Hisham turut mengingatkan orang ramai agar terus mematuhi saranan dan nasihat kesihatan termasuk TRIIS (Trace, Report, Isolate, Inform, and, Seek) sebelum menghadiri aktiviti sosial atau jika bergejala dan dapatkan ujian Covid-19 dengan segera jika mereka mempunyai simptom.