- Iklan -
Berita

Tiada keperluan tutup sekolah berasrama, kata Khairy

Menurut Khairy, sebahagian besar jangkitan di kluster pendidikan hanya melibatkan gejala ringan ataupun tiada gejala.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin. Gambar: Bernama
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin. Gambar: Bernama

Tiada keperluan untuk menutup sekolah berasrama di negara ini walaupun terdapat peningkatan kluster Covid-19 di sekolah itu kerana sebahagian besarnya hanya melibatkan gejala ringan ataupun tiada gejala.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata penutupan sekolah itu juga dilihat sebagai langkah ke belakang memandangkan peratusan vaksinasi remaja sudah mencapai 90%.

“Jangkitan Covid-19 ini adalah perkara yang akan jadi dan kita tidak boleh lari daripada jangkitan. Selagi kesan gejala jangkitan itu tidaklah teruk, mereka boleh diasingkan di asrama atau di rumah,” katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur semalam.

Terdahulu, beliau berkata sejumlah 52 kluster pendidikan termasuk 27 sekolah berasrama dikesan bagi tempoh Minggu Epid Satu tahun ini hingga 19 November.

“Dari 52 kluster ini, siasatan mendapati 44 kluster dengan kes indeksnya adalah pelajar manakala guru atau pensyarah bagi lima kluster dan staf sokongan pusat pendidikan bagi tiga kluster lagi,” katanya.

Khairy juga berkata perkumpulan ramai telah meningkatkan risiko penularan jangkitan menyebabkan jumlah kluster di sekolah pada minggu pertama persekolahan sebanyak 15 kluster.

Beliau berkata pada minggu kedua persekolahan, bilangan kluster pendidikan meningkat sekali ganda kepada 33 dengan semua negeri melaporkan kluster kecuali Perlis, Terengganu, Sarawak dan Labuan.