- Iklan -
Berita

KKM beri kelulusan bersyarat suntikan vaksin Pfizer kepada kanak-kanak 5 tahun ke atas

Vaksinasi kepada kanak-kanak 5 hingga 11 tahun akan menggunakan dos yang lebih rendah.

Staff Writers
2 minit bacaan
Kongsi
Kanak-kanak bawah 12 tahun bakal divaksinasi bermula 2022. Gambar: Bernama
Kanak-kanak bawah 12 tahun bakal divaksinasi bermula 2022. Gambar: Bernama

Kementerian kesihatan Malaysia (KKM) hari ini megumumkan kelulusan bersyarat imunisasi vaksin Pfizer Covid-19 kepada kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun.

Keputusan tersebut dibuat selepas Mesyuarat Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) kali ke-368 yang bersidang hari ini.

Ia mengatakan vaksinasi 10mcg vaksin Comirnaty mempunyai kekuatan yang lebih rendah berbanding vaksin Comirnaty yang diberikan kepada individu berusia 12 tahun dan ke atas.

Pada November lalu, KKM berkata Malaysia akan memulakan vaksinasi kanak-kanak di bawah 12 tahun bermula pada 2022.

Bermula tahun lalu, beberapa negara seperti United Kingdom dan Amerika Syarikat turut meluluskan suntikan vaksinasi kepada kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun.

Terdahulu, Pfizer berkata vaksinnya mempunyai 90% keberkesanan dalam mencegah penyakit simptomatik dalam kalangan kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun.

Dalam sebuah kenyataan KKM berkata dos imunisasi Comirnaty (tris/sukrosa) 30mcg untuk suntikan yang mempunyai jangka hayat 10 minggu lebih lama berbanding formulasi sedia ada yang hanya mempunyai jangka hayat sebulan juga telah diberikan kelulusan bersyarat.

Formulasi 30mcg itu diberikan kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas.

Ketika ini, pemegang pendaftaran bagi kedua-dua vaksin Comirnaty tersebut adalah Pfizer (Malaysia) Sdn Bhd dan dikilangkan oleh BioNTech Manufacturing GmbH, Jerman.

Kelulusan bersyarat juga turut diberikan kepada penggunaan vaksin Convidecia CanSino sebagai dos penggalak untuk individu berusia 18 tahun ke atas pada selang tiga hingga enam bulan selepas menerima dos pertama.

Pemegang pendaftaran untuk vaksin ini ialah Solution Biologics Sdn Bhd, dan ia dikeluarkan oleh CanSino Biologics Inc, China.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kelulusan pendaftaran bersyarat vaksin ini masih memerlukan maklumat mengenai kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk terbabit.

Beliau berkata faktor-faktor ini akan dipantau dan dinilai secara berterusan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) bagi memastikan perbandingan manfaat-risiko (benefit over risk) bagi vaksin-vaksin tersebut kekal positif.