- Iklan -
Berita

Sarawak, Kelantan beralih ke Fasa 4 PPN

Peralihan itu akan berkuat kuasa Isnin depan.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Beberapa orang warga Kuching bersiar-siar di Waterfront, Sarawak. Sarawak dan Kelantan bakal berada di Fasa Empat PPN Isnin depan.
Beberapa orang warga Kuching bersiar-siar di Waterfront, Sarawak. Sarawak dan Kelantan bakal berada di Fasa Empat PPN Isnin depan.

Kerajaan bersetuju supaya Sarawak dan Kelantan, beralih ke Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN) Isnin ini, menurut Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein.

Beliau berkata keputusan itu diambil selepas mengambil kira penilaian risiko semasa yang dilaksanakan kementerian kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Dengan peralihan di kedua-dua negeri berkenaan dari Fasa Tiga sebelum ini, ia bermakna seluruh negara kini berada di Fasa Empat PPN.

“Saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada semua pihak khususnya Kerajaan Negeri yang bertungkus-lumus mengurus situasi pandemik di negeri masing-masing terutama demi memenuhi nilai ambang yang ditetapkan di bawah PPN,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hishammuddin bagaimanapun menyeru orang ramai agar tidak berasa terlalu selesa, memandangkan Covid-19 masih merupakan satu ancaman kepada keselamatan dan kesihatan terutama dengan penularan varian Omicron.