- Iklan -
Berita

Setiausaha AS puji cara Malaysia kendalikan pandemik Covid-19

Blinken berkata kejayaan luar biasa itu telah membolehkan Malaysia mempunyai kapasiti untuk menyumbang lebihan vaksin ke negara lain dan kepada Covax.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Setiausaha Negara AS  Antony Blinken (kiri) berucap bersama Menteri Luar Saifuddin Abdullah pada sidang media di Wisma Putra, Putrajaya hari ini. Gambar: AP
Setiausaha Negara AS Antony Blinken (kiri) berucap bersama Menteri Luar Saifuddin Abdullah pada sidang media di Wisma Putra, Putrajaya hari ini. Gambar: AP

Setiausaha Negara Amerika Syarikat Antony J. Blinken hari ini memuji kepimpinan Malaysia dalam mengendalikan pandemik Covid-19 dan menghargai sumbangan negara kepada Covax, sebuah inisiatif global untuk perkongsian vaksin.

Blinken berkata kerana kepimpinan dan kejayaan luar biasa itu membolehkan Malaysia mempunyai kapasiti untuk menyumbang lebihan vaksin ke negara lain dan kepada Covax.

“Ia bukti kepimpinan sebenar dan amat dihargai,” katanya pada sidang media bersama Menteri Luar Saifuddin Abdullah.

Beliau berkata ketika mesyuarat dua hala dengan Saifuddin, kedua-dua pihak menyentuh mengenai apa yang boleh dilakukan bersama untuk mengatasi cabaran semasa Covid-19 dan membuat persiapan lebih baik untuk menangani pandemik pada masa depan.

“Kita perlu ambil peluang ini untuk kukuhkan sistem keselamatan kesihatan global. Jadi pada masa akan datang kita lebih berupaya untuk mencegah, mengesan dan mungkin menangani pandemik baharu dengan lebih berkesan,” katanya.

Blinken tiba di Kuala Lumpur pada Selasa malam untuk mengadakan lawatan kerja dua hari. Beliau sebelum ini singgah di Jakarta, Indonesia dan akan meneruskan kunjungannya ke Bangkok, Thailand.

Beliau berkata AS sedang berusaha untuk melaksanakan komitmennya untuk terus menyumbang kepada Covax, supaya vaksin Covid-19 dapat diagihkan secara saksama.

“Menjelang 2022, AS menjangkakan untuk menyumbang 1.2 bilion vaksin di seluruh dunia, kami mempunyai komitmen untuk bantu apa yang boleh bagi menutup jurang vaksinasi,” katanya.