- Iklan -
Berita

Malaysia akan terus perjuang kesaksamaan akses vaksin, kata PM

Ismail turut mengingatkan penurunan jangkitan wabak di peringkat global tidak seharusnya menyebabkan orang ramai selesa dan cuai.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob. Gambar: Bernama
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob. Gambar: Bernama

Malaysia akan terus memperjuangkan akses vaksin yang adil, mampu milik dan saksama, kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, meskipun secara purata di peringkat global kes dan kematian Covid-19 semakin menurun, kita tidak seharusnya berasa selesa.

“Ketika banyak sekatan dilonggarkan, usaha perlu diteruskan untuk mengekang pandemik itu. Vaksinasi terbukti menjadi kaedah paling berkesan bagi membasminya,” katanya ketika berucap pada Sidang Kemuncak Asean-Amerika Syarikat (AS) ke-9 yang diadakan secara maya pada Selasa.

Presiden AS, Joe Biden turut serta dalam mesyuarat yang diadakan sempena Sidang Kemuncak Asean ke-38 dan ke-39 serta sidang kemuncak berkaitan.

Perdana menteri turut memuji pentadbiran Biden kerana memberi perhatian serius terhadap wabak Covid-19, baik di peringkat domestik mahupun di persada antarabangsa dan pembabitan aktif negara itu dengan pertubuhan antarabangsa.

“Berhubung perkara ini, Malaysia memuji langkah AS pada Sidang Kemuncak Global Covid-19 baru-baru ini yang berikrar memberikan bantuan tambahan sebanyak 500 juta dos vaksin Pfizer kepada negara berpendapatan rendah menjelang 2022.

“Saya harap ia akan banyak membantu negara anggota Asean mempercepatkan kempen vaksinasi kebangsaan mereka,” katanya.

Sementara itu, perdana menteri turut menyentuh mengenai keperluan menyambung jurang digital bagi memastikan kesaksamaan semua dalam mengejar pemulihan dan kemakmuran sosioekonomi, terutama ketika aspek digital sudah begitu pantas menjadi suatu norma.

Ismai berkata, penerimaan kenyataan pemimpin Asean-AS mengenai pembangunan digital dan strategi bersepadu mengenai revolusi industri keempat adalah tepat pada masanya.

Berdasarkan dokumen ini katanya, Asean dan AS perlu membangunkan segera inisiatif bagi mendukung dan mengukuhkan prasarana serta transformasi digital Asean.

“Malaysia sudah bersedia untuk mendukung usaha ini menerusi program MyDIGITAL dan Pelan Ekonomi Digital Malaysia (2021-2030).

Ismail berkata, Cybersecurity Malaysia, sebuah agensi di bawah kementerian komunikasi dan multimedia, akan mengatur pembangunan profesional keselamatan digital dan pembelajaran berterusan Asean bertujuan mengukuhkan kemampuan keselamatan siber bagi membantu menangani ancaman siber di rantau ini sambil menambah, Malaysia berharap AS turut menyokong usaha ini.