- Iklan -
Berita

Majlis hari jadi cetus kluster Covid-19 di Ranau

Kluster jenis komuniti tersebut merupakan seorang lelaki tempatan yang dikesan positif Covid-19 pada 18 Oktober lepas.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Anggota bomba menjalankan sanitasi kawasan yang dikesan penularan wabak.
Anggota bomba menjalankan sanitasi kawasan yang dikesan penularan wabak.

Majlis hari jadi dipercayai menjadi pencetus kluster Kimolohing di Ranau yang melibatkan 49 kes positif Covid-19 setakat hari ini, kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun.

Jurucakap Covid-19 Sabah itu berkata kes indeks bagi kluster jenis komuniti tersebut merupakan seorang lelaki tempatan yang dikesan positif Covid-19 pada 18 Oktober lepas.

“Berdasarkan siasatan awal, kes indeks mengadakan majlis sambutan hari jadi pada 12 hingga 14 Oktober lepas di rumahnya. Pada 16 Oktober pula, kes indeks menghadiri majlis hari jadi di rumah saudaranya,” katanya dalam sebuah kenyataan.

Masidi berkata kes indeks mula bergejala sejak 17 Oktober dan menjalani saringan pada hari berikutnya serta didapati positif.

Beliau berkata saringan kontak rapat telah dilakukan dengan 48 orang daripada lokaliti sama didapati positif menjadikan kumulatif sebanyak 49 kes.

Sementara itu, Masidi berkata 565 kes baru direkodkan di negeri itu hari ini menjadikan kumulatif 215,079 kes manakala 820 pesakit sembuh sekali gus mencatatkan kumulatif sembuh 204,633 orang.