- Iklan -
Berita

Perlis benar masjid dibuka sepenuhnya mulai esok

Bagaimanapun, setiap jemaah harus menerima suntikan vaksin Covid-19 yang lengkap, sama ada bagi dewasa atau kanak-kanak.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
SOP dilonggarkan untuk jemaah masjid di Perlis dalam usaha pembukaan semula tempat ibadah di negeri itu. Gambar: Bernama
SOP dilonggarkan untuk jemaah masjid di Perlis dalam usaha pembukaan semula tempat ibadah di negeri itu. Gambar: Bernama

Kesemua masjid di Perlis dibenarkan dibuka sepenuhnya mulai esok (13 Oktober) dengan kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) pengimarahan masjid secara berperingkat.

Raja Muda Perlis Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah antara SOP utama mesti dipatuhi ialah setiap jemaah haruslah menerima suntikan vaksin Covid-19 yang lengkap, sama ada bagi dewasa atau kanak-kanak.

“Selari dengan suasana semasa dan kebenaran diumumkan kerajaan, beberapa perkara terdahulu yang dihadkan dengan ini dibenarkan seperti tiada lagi had kehadiran hanya kepada anak kariah dan mereka yang terlibat dengan aktiviti rentas negeri juga dibenarkan hadir ke masjid.

“Namun bagi mereka yang berstatus ‘Person Under Investigation’, ‘Person Under Surveillance’ dan berisiko dijangkiti, bergejala seperti demam, sesak nafas, sakit tekak, selesema tidak dibenarkan hadir ke masjid,” titah baginda dalam kenyataan hari ini.

Baginda bertitah sebarang sentuhan fizikal seperti bersalaman adalah dilarang dan penjarakan fizikal perlu terus diamalkan sama ada ketika mendirikan solat, sesi kuliah atau ceramah.

Tuanku Syed Faizuddin yang juga Yang di-Pertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (Maips) bertitah jemaah juga digalakkan agar memakai pelitup separuh muka jenis N95 atau K95 dengan kaedah dua pelitup muka, dilengkapkan dengan pelindung muka.

“Semua aktiviti pengimarahan sama ada solat fardu, solat Jumaat, solat jenazah, kuliah agama, ceramah dan akad nikah dibenarkan dengan syarat pematuhan SOP. Namun aktiviti jamuan hendaklah dilaksanakan secara edaran.

“Semua masjid di seluruh Perlis tertakluk kepada arahan SOP ini, manakala surau atau tempat solat umum kekal tidak dibuka. Larangan ini termasuk kepada agensi, institusi, parti, maahad tahfiz, melainkan dengan kebenaran khas daripada Maips,” titah baginda.