- Iklan -
Berita

Sidang Dewan Rakyat bahas statistik kemalangan libat pemandu lawan arus hari ini

Menteri kesihatan juga dijangka menjelaskan masalah kekurangan pakar perubatan di hospital kerajaan, selain tindakan menyerap pakar perubatan kontrak ke jawatan tetap.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Suasana jalan raya memasuki pusat bandar Kuala Lumpur mengalami kesesakan. Isu pemandu memandu di laluan bertentangan akan dibahaskan di Parlimen hari ini.
Suasana jalan raya memasuki pusat bandar Kuala Lumpur mengalami kesesakan. Isu pemandu memandu di laluan bertentangan akan dibahaskan di Parlimen hari ini.

Statistik kemalangan jalan raya melibatkan kesalahan pemanduan melawan arus serta langkah dilaksanakan kerajaan untuk membendungnya antara persoalan yang bakal dibangkitkan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Aturan Urusan Mesyuarat persidangan Dewan Rakyat, perkara itu terkandung semasa sesi pertanyaan menteri yang akan diajukan Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) kepada menteri pengangkutan.

Turut terkandung dalam sesi itu adalah soalan Anthony Loke Siew Fong (PH-Seremban) kepada menteri kewangan mengenai kesediaan kerajaan untuk mengkaji semula dasar ekuiti untuk syarikat penghantar fret yang sedang beroperasi memandangkan syarat ekuiti sedia ada sukar untuk dilaksanakan.

Bagi sesi pertanyaan bagi jawab lisan, isu pematuhan Akta Standard Minimum Perumahan dan Pekerja (Akta 446) susulan pengesanan kluster Covid-19 yang tinggi melibatkan sektor pembuatan dan pembinaan akan dibangkitkan Dr Ong Kian Ming (PH-Bangi) kepada menteri sumber manusia.

Tumpuan juga dijangka terarah kepada soalan Xavier Jayakumar untuk menteri kesihatan berhubung langkah kerajaan bagi mengatasi masalah kekurangan pakar perubatan di hospital kerajaan, selain tindakan menyerap pakar perubatan kontrak ke jawatan tetap.

Turut dibangkitkan isu kemiskinan melibatkan Orang Asli dan usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup mereka yang akan diajukan Ahmad Nazlan Idris (BN-Jerantut) kepada menteri pembangunan luar bandar.

Usai sesi itu, bacaan kali pertama Rang Undang-Undang Langkah-Langkah Sementara bagi Pembiayaan Kerajaan (Penyakit Koronavirus 2019 (Covid-19) (Pindaan) 2021 dijangka dikemukakan menteri kewangan.

Persidangan Parlimen kemudian diteruskan dengan sesi perbahasan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) yang dibentangkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, semalam.

Mesyuarat Penggal Keempat Parlimen ke-14 adalah sidang Parlimen yang pertama di bawah kerajaan pimpinan Ismail Sabri dan akan berlangsung selama 17 hari hingga 12 Oktober ini.