- Iklan -
Berita

Tiada bukti tunjuk Zahid terlibat salah laku dana jutaan ringgit, kata peguam

Peguam Hisyam Teh Poh Teik berkata Zahid tidak sepatutnya didakwa atas lapan pertuduhan rasuah berdasarkan bukti tidak berkualiti yang dikemukakan pendakwaan.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini. Gambar: Bernama
Bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini. Gambar: Bernama

Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa tiada bukti yang menunjukkan Ahmad Zahid Hamidi melakukan sebarang salah laku melibatkan jutaan ringgit dana Yayasan Akalbudi (YAB).

Peguam Hisyam Teh Poh Teik berkata Zahid tidak sepatutnya didakwa atas lapan pertuduhan rasuah yang dihadapinya berdasarkan bukti tidak berkualiti yang dikemukakan pendakwaan.

“Bukan kebetulan tidak ada satu pun saksi utama mereka yang memberi keterangan bahawa terdapat unsur rasuah di pihak tertuduh,” katanya.

Hisyam berkata saksi utama pendakwaan iaitu Junaith Asharab Md Shariff, Abu Hanifah Noordin, Chew Ben Ben dan Azlan Shah Jaffril telah memberitahu mahkamah bahawa wang yang diberikan kepada Zahid adalah bagi tujuan amal serta sumbangan politik dan bukan rasuah.

“Daripada keterangan keempat-empat saksi bagi tuduhan rasuah itu, tidak ada seorang pun yang mengatakan bahawa wang tersebut telah diberikan secara salah (kepada Zahid).

“Pelik mengapa pertuduhan itu dikemukakan … kecualilah mereka (pendakwaan) dapat mengemukakan mana-mana kes yang seseorang itu didakwa walaupun saksi mengatakan bahawa wang tersebut bukan bentuk rasuah,” kata peguam itu.

Ketika ini, hakim Collin Lawrence Sequerah berkata tanpa mengira niat saksi, kontrak telah diberikan dan wang diberikan kepada Zahid.

Sequerah: Bagaimana pendakwaan berlaku, itu tidak penting apa yang dikatakan oleh empat saksi mengenai niat mereka.

Hisyam: Sumbangan dan amal tidak salah, bukan salah di sisi undang-undang. Tidak ada seorang saksi pun yang mengatakan bahawa wang yang diberikan kepada Ahmad Zahid adalah wang rasuah atau rasuah.

Hisyam berhujah bahawa saksi-saksi tersebut tetap menyatakan apa pun jumlah wang yang diberikan kepada anak guamnya adalah sumbangan politik atau amal.

Sementara itu, bagi pertuduhan ke-16, 17 dan 18, Hisyam berhujah bahawa tiada kaitan antara RM2 juta dengan Zahid dan pelantikan Profound Radiance Sdn Bhd (PRSB) sebagai pengendali pusat sehenti (OSC) untuk pusat pemprosesan visa Pakistan dan Nepal oleh kementerian dalam negeri (KDN).

Hisyam kemudiannya merujuk mahkamah kepada tiga keratan cek yang disebut dalam tiga pertuduhan yang beliau katakan sebagai penting.

“Di keratan cek bernilai RM300,000 dan RM700,000, tertulis perkataan ‘amal’ manakala ‘sumbangan politik untuk TPM’ tertulis pada keratan cek RM1,000,000, semua dibayar kepada firma guaman Tetuan Lewis & Co yang merupakan pemegang amanah YAB.

“Azlan Shah dalam keterangannya, baik dalam pemeriksaan utama mahupun dalam pemeriksaan balas, tidak pernah mengatakan atau membuat sedikit pun petunjuk bahawa pembayaran ini adalah ganjaran yang diberikan kepada tertuduh yang melantik PRSB sebagai pengendali OSC Pakistan dan Nepal. Malah menafikannya adalah ganjaran dalam konteks tuduhan ini,” kata peguam itu.

Hisham berkata saksi itu juga mengesahkan bahawa tiada siapa yang mengarahnya menulis perkataan “amal” di dua keratan cek tersebut.

Selain itu, saksi itu juga menyatakan telah “sumbangan politik untuk TPM” pada cek RM1,000,000 kerana bertujuan untuk membantu kerajaan ketika itu yang akan berdepan musim pilihan raya.

Zahid, 68, menghadapi 47 tuduhan – 12 pertuduhan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 untuk pengubahan wang haram – melibatkan puluhan juta ringgit milik YAB.

Pendakwaan akan memulakan hujah esok.