- Iklan -
Berita

Pelan pembukaan sekolah petunjuk negara menuju fasa endemik, kata menteri

Pendekatan pembukaan sektor pendidikan secara berfasa itu juga menunjukkan negara akan kembali kepada keadaan sediakala.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Menteri Pendidikan Radzi Jidin bercakap dalam sidang media bersama Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein di Kuala Lumpur hari ini. Gambar: Bernama
Menteri Pendidikan Radzi Jidin bercakap dalam sidang media bersama Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein di Kuala Lumpur hari ini. Gambar: Bernama

Pembukaan sesi persekolahan secara berperingkat dalam negara mulai 3 Oktober mengikut fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN) memberi gambaran bahawa negara kini sedang bergerak ke peringkat endemik.

Menteri Kanan Pendidikan Radzi Jidin berkata pendekatan secara berfasa itu juga menunjukkan bahawa negara akan kembali kepada keadaan sediakala.

“Dalam konteks fasa PPN ini, kita sedang bawa negara kembali kepada keadaan sedia kala dengan memastikan tatacara dan peraturan yang kita bawa itu dapat dipatuhi dan sekolah dapat dibuka dengan selamat,” katanya pada sidang media bersama Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein hari ini.

Mengenai mesyuarat bersama kementerian pertahanan, kementerian kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara (MKN), beliau berkata ia bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan pembukaan sekolah dapat dilaksanakan dengan baik, lancar dan teratur.

Katanya perancangan itu penting sebagai tekad semua pihak untuk memastikan keselamatan semua pihak terutama murid apabila sekolah dibuka kelak.

Pada Ahad, Radzi mengumumkan sesi persekolahan akan menggunakan kaedah penggiliran murid secara mingguan dengan kapasiti kehadiran murid setiap minggu ditetapkan pada kadar 50% daripada jumlah keseluruhan bagi mengurangkan bilangan dalam kelas dan risiko penularan Covid-19.

Pengoperasian sekolah secara bersemuka bermula di Fasa Dua PPN dengan pembukaan untuk sekolah rendah hanya melibatkan Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (SKPK) dan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), sementara untuk sekolah menengah melibatkan pelajar Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) semester dua yang akan menduduki peperiksaan pada akhir Oktober.

Ditanya mengenai tindakan terhadap guru yang memilih untuk tidak divaksin beliau berkata perkara itu masih dalam perbincangan bersama Jabatan Perkhidmatan Awam dan akan diumumkan kemudian.

“Kita lihat jumlah yang memilih tidak divaksin sedikit iaitu sekitar 2,500 orang dan kita akan pastikan mereka tidak akan mengajar secara bersemuka namun akan diberi tugas lain dan pasti akan ada tindakan diambil terhadap mereka,” katanya.