- Iklan -
Berita

Gerakan lapor polis, dakwa Guan Eng langgar kuarantin kendiri

Pemuda Gerakan mempersoalkan mengapa setiausaha agung DAP itu boleh hadir ke sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada 2 September sedangkan beliau diarah kuarantin kendiri.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Gambar: Bernama
Bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Gambar: Bernama

Pemuda Gerakan Pulau Pinang semalam membuat laporan polis terhadap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng kerana didakwa mengingkari peraturan kuarantin kendiri.

Jurucakap Pemuda Gerakan negeri Mohd Aswaad Jaafar mempersoalkan kenapa ahli Parlimen Bagan itu boleh hadir ke persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang pada 2 September lepas, sedangkan beliau diarah menjalani kuarantin kendiri kerana menjadi kontak rapat kepada pesakit Covid-19.

“Menurut peguam beliau, Lim perlu menjalani kuarantin kendiri pada 1 hingga 10 September dan tidak dapat menghadiri perbicaraan di mahkamah hari ini tapi mengapa beliau boleh menghadiri sidang DUN pada 2 September lalu?”

“Kami membuat satu laporan polis berkenaan isu ini untuk meminta pihak berkuasa menyiasat perkara ini kerana ia seumpama beliau tidak menghormati mahkamah,” katanya kepada wartawan selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Timur Laut hari ini.

Ketua Polis Timur Laut Soffian Santong ketika dihubungi mengesahkan laporan polis itu dan berkata polis akan menjalankan siasatan lanjut.

Terdahulu di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, peguam Gobind Singh Deo yang mewakili bekas ketua menteri Pulau Pinang itu dalam perbicaraan kes empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama, memaklumkan kepada mahkamah bahawa anak guamnya itu telah diarah menjalani perintah kuarantin kendiri selama 10 hari bermula 1 hingga 10 September depan.