- Iklan -
Berita

Muafakat Nasional desak kerajaan Selangor batalkan penyahwartaan HSKLU

MN berkata tindakan kerajaan Selangor ketepi bantahan Adun kerajaan dan pembangkang adalah tidak bertanggungjawab.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Menteri Besar Selangor Amiruddin Shari. Gambar: Facebook
Menteri Besar Selangor Amiruddin Shari. Gambar: Facebook

Muafakat Nasional (MN) Negeri Selangor mendesak agar kerajaan negeri akur serta menghormati suara rakyat dengan membatalkan serta-merta penyahwartaan tanah Hutan Simpan Kuala Langat Utara (HSKLU) tanpa berdolak-dalik dan bermain politik.

Menerusi kenyataan bersama Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor Noh Omar dan Pesuruhjaya Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor Ahmad Yunus Hairi, MN Selangor menyuarakan rasa kesal dan dukacita dengan tindakan kerajaan negeri meneruskan nyahwarta hutan seluas 536.7 hektar itu walaupun telah berjanji untuk menangguh dan menyemak semula di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor baru-baru ini.

Menurut kenyataan itu penyahwartaan tanah Hutan Paya Gambut itu telah diluluskan dalam mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) ke-17/2021 pada 5 Mei lepas dan dengan kelulusan itu nyahwarta berkenaan direkodkan dalam Warta Kerajaan Negeri Selangor pada tarikh 12 Ogos dan terus berkuat kuasa.

“Tindakan mengenepikan protes serta bantahan awam dan suara ahli-ahli Dewan Negeri kerajaan serta pembangkang yang lantang menolak tindakan ini cukup tidak bertanggungjawab,” katanya.