- Iklan -
Berita

Banglo ‘Bukit Segambut’ Anwar untuk dijual dengan harga RM12 juta

Harga asal jualan rumah itu adalah RM15 juta, akan tetapi dikurangkan kepada RM12 juta.

MalaysiaNow
1 minit bacaan
Kongsi
Suasana banglo milik Presiden PKR Anwar Ibrahim yang dikosongkan.
Suasana banglo milik Presiden PKR Anwar Ibrahim yang dikosongkan.

Presiden PKR Anwar Ibrahim akan menjual rumah banglonya di Bukit Segambut, Kampung Segambut Dalam di Kuala Lumpur kepada umum dengan harga RM12 juta.

Difahamkan, harga asal jualan rumah itu adalah RM15 juta, akan tetapi dikurangkan kepada RM12 juta di laman Mudah.my bermula hari ini.

Sumber memberitahu MalaysiaNow, penjualan rumah tersebut dilakukan selepas ahli Parlimen Port Dickson itu berpindah ke rumah baru di Sungai Long di Kajang, Selangor kira-kira setahun yang lalu.

Manakala penilaian ke atas rumah pula dibuat ketika Pilihan Raya Kecil (PRK) Sabah.

Rumah Anwar di Bukit Segambut itu sudah beberapa kali bertukar tangan dari pemilik pertama bernama Fauziah pada 11 Oktober 1979 kepada pemilik kedua Tan Chong, 6 November 1997.

Pada 5 Ogos 2005, rumah tersebut berpindah milik kepada Anwar, tidak berapa lama selepas dibebaskan dari penjara pada 2004.

Sebelum berpindah ke Bukit Segambut, Anwar menetap di Bukit Damansara di Kuala Lumpur.

Pada 7 Mac 2019, Anwar mengisytiharkan nilai keseluruhan asetnya sebanyak RM10.74 juta.

Perisytiharan harta berkenaan dihantar kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagaimana yang diminta kerajaan untuk semua wakil rakyat dan ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH).

Harta tersebut termasuk anggaran nilai semasa rumah miliknya di Bukit Segambut sebanyak RM9.5 juta yang pada mulanya dibeli pada harga RM4.5 juta hasil daripada jualan rumah di Bukit Damansara pada 2005.

Turut diisytiharkan adalah sebidang tanah di Permatang Habib, Mukim Penor, Kuantan, Pahang yang dibeli pada 1974 dengan harga RM7,000.