- Iklan -
Berita

Semakan dasar keselamatan negara ambil kira ancaman Covid-19, kata PM

DKN versi 2021-2025 mengambil kira ancaman Covid-19 dan strategi untuk menanganinya.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Gambar: AP
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Gambar: AP

Dasar Keselamatan Negara (DKN), yang diwujudkan pada 2017, disemak semula bagi memastikan segala strategi dasar tersebut sejajar dengan bentuk ancaman semasa, kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin yang juga Pengerusi Majlis Keselamatan Negara (MKN) berkata DKN versi 2021-2025 mengambil kira ancaman Covid-19 dan strategi untuk menanganinya.

“Penularan pandemik Covid-19 pada skala global bermula Mac 2020 turut memberi ancaman yang berbeza kepada negara dan MKN khususnya,” katanya dalam rakaman ucapan sempena sambutan Jubli Emas MKN hari ini.

Selain itu, Muhyiddin berkata pendekatan baru yang diperkenalkan oleh MKN turut merangkumi konsep Keselamatan Menyeluruh atau “Comprehensive Securit’y” (COMSEC) iaitu suatu doktrin baru bagi menggantikan konsep Pertahanan Menyeluruh atau Hanruh, yang menggabungkan elemen keselamatan dalam negeri, pertahanan, ketenteraman awam, politik, ekonomi, sosial, kesihatan awam serta alam sekitar.

“Bagi melaksanakan konsep tersebut, seluruh jentera keselamatan negara di semua peringkat pentadbiran dan seluruh rakyat Malaysia perlu menggembleng tenaga dan usaha untuk menggalas tanggungjawab tersebut,” kata Muhyiddin.

Mengenai sambutan Jubli Emas MKN, Muhyiddin berkata badan itu yang ditubuhkan pada 7 Julai 1971 susulan peristiwa 13 Mei 1969, merekodkan pelbagai pencapaian dalam tempoh 50 tahun penubuhannya melalui kuasa untuk menyelaras pelbagai kementerian, jabatan dan agensi dalam menguruskan isu-isu kompleks.

Beliau berkata MKN memainkan peranan menerajui pengurusan keselamatan di setiap peringkat persekutuan dan negeri bagi memelihara hak kedaulatan dan keutuhan wilayah, seterusnya mempertahan kepentingan negara di daratan, maritim, ruang udara dan angkasa serta alam siber.

Perdana menteri berkata negara semakin berdepan dengan pelbagai ancaman bentuk baru, sama ada yang dicetuskan oleh “aktor” negara dan bukan negara melalui pendekatan tradisional serta bukan tradisional, dan MKN bersama-sama agensi keselamatan yang lain perlu menguruskan ancaman secara cekap dan berkesan.

“Sebarang bentuk isu dan permasalahan berkaitan keselamatan harus berada pada tahap minimum supaya tidak mengganggu gugat kehidupan rakyat.

“Di sinilah letaknya peri penting MKN yang menjadi peneraju pengurusan keselamatan negara, namun sentiasa berada di sisi belakang tabir. A silent strategist. A silent thinker. A silent doer,” katanya.

Jelasnya, melalui MKN kerajaan berjaya menangani insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah, menyelaras pelbagai misi evakuasi rakyat Malaysia di luar negara semasa konflik Arab Spring serta mengetuai usaha rundingan damai Selatan Thailand dan Mindanao.