- Iklan -
Berita

Singapura mohon penerima vaksin Covid-19 elak aktiviti berat selama seminggu

Kementerian menyatakan Jawatankuasa Pakar Vaksinasi Covid-19 Singapura akan memantau hasil penyelidikan.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Pada 3 Julai, kementerian kesihatan Singapura dimaklumkan mengenai kes seorang remaja berusia 16 tahun yang dirawat selepas pengsan, diagnosis awal adalah serangan jantung. Gambar: AP
Pada 3 Julai, kementerian kesihatan Singapura dimaklumkan mengenai kes seorang remaja berusia 16 tahun yang dirawat selepas pengsan, diagnosis awal adalah serangan jantung. Gambar: AP

Remaja dan belia berumur kurang 30 tahun disarankan menghindari aktiviti fizikal dalam tempoh tujuh hari selepas menerima vaksin Covid-19, sebagai langkah pencegahan lanjut, kata kementerian kesihatan Singapura.

Menurut kementerian, pada 3 Julai pihaknya dimaklumkan oleh Hospital Khoo Teck Puat (KTPH) mengenai kes seorang remaja tempatan berusia 16 tahun yang dirawat di jabatan kecemasan hospital itu selepas pengsan di rumah pada pagi yang sama.

“Pesakit kemudian dipindahkan ke Hospital Universiti Nasional (NUH) pada tengah hari dan dilaporkan kritikal di unit rawatan rapi,” kata kementerian dalam satu kenyataan hari ini.

Kementerian menyatakan, remaja itu telah menerima dos pertama vaksin Pfizer-BioNTech (Comirnaty) pada 27 Jun.

“Dia dinilai oleh petugas kesihatan terlatih dan didapati sesuai untuk vaksinasi Covid-19, dipantau di lokasi sekitar 30 minit selepas suntikan dan dalam keadaan yang baik.

“Dia juga sihat sepanjang lima hari setelah vaksinasi. Sebelum pengsan, remaja itu melakukan aktiviti angkat berat di gimnasium. Kementerian dimaklumkan dia mengangkat beban yang sangat berat, melebihi berat badannya.”

Kementerian merujuk bahawa diagnosis awal keadaannya adalah serangan jantung yang berlaku di luar hospital.

“Ujian klinikal dan makmal sedang dijalankan untuk mengetahui puncanya,” menurut kenyataan itu, sambil menambah kementerian juga akan bekerjasama dengan pasukan perubatan di NUH untuk menentukan sama ada ia berkaitan dengan vaksinasi Covid-19.

“Ini termasuk penelitian menyeluruh sama ada membabitkan miokarditis parah akut, iaitu keradangan otot jantung yang teruk yang mempengaruhi fungsi jantung, sebagai kemungkinan diagnosis,” menurut kementerian itu lagi.

Kementerian menyatakan Jawatankuasa Pakar Vaksinasi Covid-19 Singapura akan memantau hasil penyelidikan.

“Jawatankuasa Pakar dan Pihak Berkuasa Sains Kesihatan (HSA) secara berasingan turut meneliti data tambahan dari dalam dan luar negara, yang berkaitan dengan kejadian ini,” katanya.

Kementerian menyatakan ia bersetuju dengan cadangan Jawatankuasa Pakar dan HSA supaya individu yang diberi vaksin menghindari aktiviti fizikal yang berat selepas menerima dos vaksinasi Covid-19 pertama atau kedua.

Ikuti kami di Telegram untuk kemas kini terkini: https://t.me/malaysianowbm

Langgan berita kami

Anda akan menerima berita terkini dan analisis harian.

Kongsi

Artikel Berkaitan

Tiada artikel ditemui.