- Iklan -
Berita

6 individu ingkar SOP PKP dikompaun RM50,000

2 warga asing turut ditahan dalam serbuan tersebut.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
SOP PKP wajib dipatuhi semua lapisan masyarakat demi membendung pnularan Covid-19.
SOP PKP wajib dipatuhi semua lapisan masyarakat demi membendung pnularan Covid-19.

Tindakan enam individu termasuk tiga wanita yang leka berhibur di sebuah pusat hiburan di Jalan Changkat Thambi Dollah mengundang padah apabila dikenakan kompaun berjumlah RM50,000 kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Fasa Satu Kawalan Pergerakan dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Ketua Polis Dang Wangi Mohamad Zainal Abdullah berkata dalam serbuan kira-kira 5 petang itu, pemilik premis dikompaun RM25,000 kerana melakukan kesalahan mengikut Peraturan 7(2) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (No 2) 2021 manakala lima pelanggan pula dikompaun RM5,000 seorang di bawah Peraturan 17(1) peraturan sama.

Katanya, seorang wanita Vietnam dan lelaki Bangladesh yang turut berada di premis berkenaan ditahan dan kertas siasatan dibuka mengikut Akta Imigresen 1959/63.

“Semasa serbuan kita mendapati individu berusia 36 hingga 54 tahun berkenaan leka berhibur tanpa menghiraukan penjarakan fizikal serta tidak memakai pelitup muka,” katanya ketika ditemui di lokasi serbuan.

Menurutnya, hasil risikan mendapati premis itu telah beroperasi selama beberapa hari bermula 3 petang dengan hanya membenarkan pelanggan tetap masuk melalui pintu belakang.

Terdahulu, pemilik premis itu memberi alasan kepada pegawai penyiasat bahawa dua pekerja datang ke premis berkenaan untuk mengambil gaji namun membawa beberapa orang rakan untuk menghabiskan stok makanan dan minuman keras di situ susulan arahan tidak membenarkan pusat hiburan beroperasi sepanjang tempoh PKP.