- Iklan -
Berita

2.9 juta pengguna bakal nikmati diskaun 40% bil elektrik

Diskaun itu adalah antara program dalam inisiatif Pemulih bernilai RM150 bilion.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Diskaun bil elektrik bakal memberikan manfaat kepada hampir 3 juta pengguna di Malaysia. Gambar: Bernama
Diskaun bil elektrik bakal memberikan manfaat kepada hampir 3 juta pengguna di Malaysia. Gambar: Bernama

Menteri Tenaga Dan Sumber Asli Shamsul Anuar Nasarah berkata seramai 2.9 juta pengguna domestik di Semenanjung yang menggunakan elektrik bulanan sebanyak 200 Kilowatt jam (kWj) akan menikmati diskaun bil elektrik sebanyak 40%.

Katanya bagi pengguna domestik yang menggunakan elektrik bulanan antara 201 hingga 300kWj pula akan mendapat diskaun sebanyak 15%, penggunaan elektrik di antara 301 hingga 600kWj (diskaun 10%) dan penggunaan elektrik di antara 601 hingga 900kWj (lima peratus).

“Diskaun ini akan diberikan bagi bil elektrik bulan Julai, Ogos dan September ini,” katanya dalam kenyataan.

Diskaun itu antara inisiatif bantuan menerusi pakej Pemulih yang bernilai RM150 billion diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini, untuk meringankan beban rakyat berikutan pendemik Covid-19.

Shamsul Anuar berkata bagi pengguna elektrik bukan domestik di Semenanjung pula, diskaun diberikan lima peratus bagi kategori tarif komersial, industri dan pertanian di bawah voltan rendah, manakala pengguna elektrik dalam enam sektor perniagaan terpilih dalam inisiatif Pemerkasa Plus akan terus menerima diskaun 10 peratus bagi tempoh yang sama.

Sementara itu, pengguna elektrik di Sabah akan menikmati diskaun bil elektrik secara bersasar bagi tempoh tiga bulan bermula Julai melibatkan diskaun 40% bagi penggunaan elektrik bulanan sebanyak 200kWj dan ke bawah.

“Pengguna elektrik bulanan di antara 201 hingga 300kWj terima diskaun 15 peratus; 301 hingga 500kWj (diskaun 10%) dan 501 hingga 1000kWj (diskaun lima peratus).

“Bagi pengguna bukan domestik di Sabah di bawah kategori komersial, industri dan pertanian bervoltan rendah akan menikmati diskaun bil elektrik sebanyak lima peratus, sama seperti di Semenanjung,” katanya.

Sepanjang tempoh kawalan pergerakan Fasa Satu Pelan Pemulihan Negara, beliau berkata tiada pemotongan bekalan elektrik kepada semua pengguna, penangguhan pemotongan bekalan elektrik kepada pengguna domestik yang mempunyai tunggakan bil tidak melebihi enam bulan sehingga 30 September dan Pelan Bayaran Mudah untuk pengguna domestik ditawarkan sehingga 31 Disember.