- Iklan -
Berita

Kerajaan nafi wujud perancangan jual hartanah lapangan terbang Subang

Kementerian kewangan menegaskan MAHB masih memiliki pegangan pajakan selama 60 tahun bagi tanah lokasi lapangan terbang itu sehingga 2067.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah Airport (LTSAAS). Gambar: Facebook
Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah Airport (LTSAAS). Gambar: Facebook

Putrajaya hari ini menafikan wujud rundingan mengenai penjualan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS), mengatakan tidak ada sebarang keputusan kerajaan untuk merancang jualan mana-mana hartanah kapal terbang di malaysia.

Dalam sebuah kenyataan hari ini, kementerian kewangan berkata kapal terbang adalah aset strategik kerajaan dan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) masih memiliki pajakan selama 60 tahun, iaitu sehingga tahun 2067, termasuk tanah yang menjadi lokasi LTSAAS.

Kementerian itu turut menambah LTSAAS merupakan antara 39 lapangan terbang yang dikendalikan di bawah pengurusan MAHB berdasarkan perjanjian yang dimeterai dengan kerajaan pada 2009.

“MAHB bukan pemilik mana-mana hartanah lapangan terbang tersebut.

“Setakat ini, MAHB masih merupakan pihak yang dipertanggungjawabkan untuk membangunkan aset sekitar LTSAAS.

“Sebarang usaha untuk memaksimumkan nilai aset LTSAAS tidak akan melibatkan penjualan hartanah,” katanya.

Kementerian pengangkutan turut menambah tidak ada sebarang keputusan oleh Kabinet untuk meluluskan penjualan mana-mana bahagian LTSAAS kepada sektor swasta, seperti yang didakwa oleh pihak tertentu.

Dalam kenyataan berasingan, kementerian itu berkata hak pengoperasian kekal di bawah Perjanjian Pajakan yang diberikan kepada Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) untuk mengendali, mengurus dan menyelenggara termasuk menetap, mengguna dan mengawal LTSAAS sehingga tahun 2034 dan 2067.

“MAHB bertanggungjawab untuk mengembangkan LTSAAS sebagai hab aeroangkasa antarabangsa mengikut keputusan Kabinet pada 2 Mac 2005. Tidak ada keputusan lain yang dibuat untuk mengubah perkara ini.”

Ia turut menegaskan bahawa usaha dan pertimbangan sewajarnya diperlukan sebelum membuat keputusan akhir mengenai aset-aset strategik awam yang memberi manfaat kepada rakyat Malaysia, seperti LTSAAS.

“Justeru itu, orang ramai diminta untuk berhenti daripada menyebarkan maklumat salah mengenai perkara ini atau tindakan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang bertanggungjawab menyebarkannya,” tambahnya.