- Iklan -
Berita

EMA ingatkan EU supaya gunakan semua pilihan vaksin dalam perang Covid-19

Nasihat Agensi Perubatan Eropah itu timbul selepas beberapa negara mengehadkan penggunaan vaksin AstraZeneca dan Johnson & Johnson.

AFP
2 minit bacaan
Kongsi
Petugas kesihatan menunjukkan vaksin AstraZeneca. Penggunaan vaksin itu dihadkan di beberapa negara Eropah selepas beberapa laporan mengenai kesan sampingannya.
Petugas kesihatan menunjukkan vaksin AstraZeneca. Penggunaan vaksin itu dihadkan di beberapa negara Eropah selepas beberapa laporan mengenai kesan sampingannya.

Negara-negara Kesatuan Eropah (EU) harus menggunakan semua pilihan vaksin yang tersedia bagi memerangi pandemik Covid-19 dan masih terlalu awal untuk mengatakan vaksin tertentu sebagai vaksin terbaik, kata Agensi Perubatan Eropah (EMA) pada Khamis.

Ulasan mengenai perkara itu timbul ketika beberapa negara mengehadkan penggunaan suntikan vektor seperti AstraZeneca dan Johnson & Johnson kerana dikaitkan dengan isu gumpalan darah sebaliknya hanya menggunakan vaksin RNA seperti Pfizer dan Moderna.

“Kita masih lagi berada dalam situasi pandemik, dan dalam memerangi pandemik ini adalah sangat penting kita guna semua pilihan yang ada,” kata Marco Cavaleri yang merupakan ketua strategi vaksin EMA dalam sebuah sidang media.

Cavaleri turut berkata selepas menggunakan semua pilihan tersebut “terpulang kepada negara anggota (EU) bagaimana mereka menggunakan vaksin-vaksin tersebut bagi kepentingan kesihatan awam”.

Awal minggu ini, EMA menafikan bahawa Cavaleri telah mencadangkan pengguguran penggunaan vaksin AstraZeneca dalam sebuah wawancara bersama akhbar Itali.

Semalam, Cavaleri menyifatkan perkara itu sebagai “kesalah fahaman daripada banyak aspek”.

Pakar EMA itu menambah “sukar untuk mengatakan” jenis teknologi vaksin yang manakah yang boleh dibuktikan sebagai vaksin dominan pada masa akan datang, dan semua suntikan yang wujud ketika ini “sudah pun menyelamatkan ribuan dan bahkan jutaan nyawa”.

“Sama ada akan datang bakal ada jenis vaksin tertentu seperti teknologi RNA yang akan jadi vaksin utama atau teknologi dari platform lain… akan kekal sebagai vaksin sampingan yang memainkan peranan penting dalam mengendalikan koronavirus, ia sukar untuk dikatakan pada waktu sekarang.

“Kita hanya perlu gembira kerana wujud pelbagai pilihan.”

EMA ketika ini telah meluluskan empat jenis vaksin: Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca dan Johnson & Johnson.

Satu lagi vaksin, CureVac keluaran Jerman, masih lagi diteliti. Sebelum ini, ia didapati hanya mencapai 47% keberkesanan dalam keputusan ujian interim yang diuar-uarkan pada Rabu.

Keputusan di bawah 50% itu tidak mencapai piawaian EMA namun Cavaleri berkata “hal ini tidak bermakna kami tidak akan melihat bukti dari keseluruhan segi” sebelum membuat keputusan.