- Iklan -
Berita

Kelantan kesan 23 kes varian Afrika Selatan

Kes yang direkodkan itu membabitkan penduduk tempatan dan yang terbaru melibatkan kluster Padang Tembak serta Kampung Bunut Susu.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Setakat 6 Jun, Kelantan merekodkan 270 kes Covid-19 baru menjadikan jumlah kumulatif adalah 30,142 manakala kes yang masih aktif sebanyak 7,596. Gambar: Bernama
Setakat 6 Jun, Kelantan merekodkan 270 kes Covid-19 baru menjadikan jumlah kumulatif adalah 30,142 manakala kes yang masih aktif sebanyak 7,596. Gambar: Bernama

Sebanyak 23 kes Covid-19 membabitkan varian Afrika Selatan dikesan di Kelantan setakat ini, menurut Pengarah Kesihatan negeri Dr Zaini Hussin.

Beliau berkata kesemua kes yang direkodkan itu membabitkan penduduk tempatan dan yang terbaru melibatkan kluster Padang Tembak serta Kampung Bunut Susu.

“Oleh itu, masyarakat diminta agar kekal patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) norma baharu dan kekal berada di rumah sekiranya tiada urusan penting dalam usaha melandaikan lengkung pandemik ini,” katanya.

Dr Zaini berkata demikian kepada pemberita selepas meninjau Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah (PKRC) Dewan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) di Tanjung Chat semalam.

Kelantan merekodkan 270 kes Covid-19 baru menjadikan jumlah kumulatif adalah 30,142 manakala kes yang masih aktif sebanyak 7,596.

Mengenai perkembangan PKRC di Kelantan, Dr Zaini berkata Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan (JKNK) berada dalam keadaan siap siaga serta telah mengenal pasti beberapa lokasi baharu untuk dijadikan PKRC sekiranya kes Covid-19 mencatat lebih 600 kes sehari.

Menurut beliau antara lokasi yang dikenal pasti itu adalah Institut Belia Negara di Bachok yang boleh memuatkan sehingga 400 orang.

“Setakat hari ini, trend kes harian di Kelantan menunjukkan penurunan, jika melihat kepada trend ini, PKRC yang sedia ada masih mampu bertahan untuk menampung jumlah pesakit. Namun, kita harap kes harian dapat diminimumkan sebanyak mungkin,” katanya sambil menambah bahawa 15 PKRC yang sedia ada ketika ini boleh menempatkan 1,800 pesakit.

Berhubung program khidmat masyarakat vaksinasi, Dr Zaini berkata JKNK akan memperluaskan program itu di setiap jajahan bagi memudahkan serta mempercepatkan suntikan vaksin Covid-19 kepada penduduk dengan kerjasama daripada ketua jajahan serta agensi berkaitan.

“Kita telah merancang untuk membuka lebih banyak tempat ‘outreach’ (khidmat masyarakat) termasuk di kampung-kampung dan setakat ini beberapa daerah telah melaksanakan program itu.

Jika bekalan (vaksin) banyak, kita akan pergi semua (jajahan). Malah, sekiranya ada keperluan kita akan buat dari rumah ke rumah, tetapi setakat ini belum lagi,” katanya.

Dalam pada itu, Dr Zaini memaklumkan seramai 144,000 individu telah menerima dos pertama manakala 55,000 selesai dos kedua suntikan vaksin Covid-19 menerusi Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan peringkat Kelantan, setakat ini.