- Iklan -
Berita

Putrajaya beri bantuan khas RM500 kepada penjawat awam

Bantuan itu adalah sempena persiapan sambutan Aidilfitri yang akan diraikan bulan depan.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Pusat pentadbiran negara Putrajaya.
Pusat pentadbiran negara Putrajaya.

Putrajaya hari ini mengumumkan pemberian bantuan khas kewangan sebanyak RM500 kepada penjawat awam dari Gred 56 dan ke bawah yang berjumlah hampir 2 juta orang.

Dalam satu kenyataan hari ini pejabat perdana menteri berkata, pemberian itu adalah sempena persiapan sambutan Aidilfitri yang akan diraikan bulan depan.

“(Bayaran) termasuk kepada kakitangan Contract Of Service, Contract For Service, Pegawai Sambilan Harian serta lantikan di bawah MySTEP dan RM250 kepada pesara kerajaan,” kata kenyataan itu.

“Pemberian ini adalah bagi menghargai jasa dan pengorbanan penjawat awam dalam menggalas tanggungjawab menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat terutamanya semasa negara mengharungi tempoh yang penuh cabaran ini.

“Pembayaran bagi bantuan khas ini akan dibuat bersama dengan pembayaran gaji bulan Mei iaitu pada 6 Mei ini”.

Menurut pejabat perdana menteri, pengumuman pemberian bantuan khas kewangan pada tahun ini dibuat lebih awal daripada tahun-tahun sebelum atas keprihatinan kerajaan dalam membantu mereka membuat persiapan awal menjelang Aidilfitri.

“Kerajaan berharap dengan pemberian bantuan khas ini dapat meringankan beban kewangan kepada penjawat awam dan pesara serta dijadikan sebagai pemangkin kepada mereka untuk terus berkhidmat dengan penuh dedikasi.”