- Iklan -
Berita

Sisa klinikal meningkat 96% sejak jangkitan pertama Covid-19

Hanya 2,084 tan metrik sisa klinikal dihasilkan pada tahun 2019.

Farhira Farudin
1 minit bacaan
Kongsi
Kit Ujian Rapid (RTK) Antigen Covid-19.
Kit Ujian Rapid (RTK) Antigen Covid-19.

Pembuangan sisa klinikal bulanan meningkat 96% sejak kes pertama Covid-19 yang dicatatkan pada Disember 2019 mencatat jumlah puncak sebanyak 4,080 tan metrik pada bulan Januari, kata Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man.

Bercakap pada pelancaran Program Vaksinasi Hijau hari ini, beliau berkata hanya 2,084 tan metrik sisa klinikal dihasilkan pada tahun 2019.

Beliau menambah bahawa negara dijangka menghasilkan tambahan 2,100 tan metrik sisa sepanjang 12 bulan program imunisasi kebangsaan.

“Sejak jangkitan pertama Covid-19 di Malaysia pada bulan Disember 2019, terdapat peningkatan sampah klinikal bulanan yang dihasilkan, mencapai hingga 96%,” katanya.

“Pelaksanaan program imunisasi kebangsaan yang dimulakan pada 24 Februari tahun ini akan menambah sisa klinikal yang dihasilkan di negara ini.”

Acara itu, yang turut dihadiri Menteri Kesihatan Dr Adham Baba dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin menyaksikan pelancaran buku panduan rasmi program yang merangkumi prosedur mesra alam bagi membuang sisa klinikal di kemudahan dan fasiliti kesihatan .

“Saya harap buku ini akan jelaskan garis panduan untuk fasiliti kesihatan pastikan kelestarian alam sekitar ketika memerangi penyebaran Covid-19,” kata Tuan Ibrahim.