- Iklan -
Berita

Pengeluaran KWSP boleh jadikan ekonomi ‘di ambang bahaya’, kata pakar

Jika i-Sinar dan i-Lestari tidak memberi kesan yang diharapkan, ekonomi mungkin akan menjadi lebih lembab atau bahkan berdepan kemelesetan.

Siva Selan
2 minit bacaan
Kongsi
Orang ramai di pejabat KWSP bagi urusan mengeluarkan caruman mereka di premis KWSP Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan.
Orang ramai di pejabat KWSP bagi urusan mengeluarkan caruman mereka di premis KWSP Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan.

Pakar ekonomi memberikan amaran langkah membenarkan orang ramai mengeluarkan simpanan dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi mengurangkan kesan wabak Covid-19 boleh menjadikan ekonomi negara terdesak pada masa depan.

Langkah tersebut dilancarkan kerajaan di bawah program i-Sinar dan i-Lestari.

Ia adalah salah satu daripada banyak rancangan sokongan ekonomi kepada orang ramai demi kelangsungan hidup ketika pandemik melanda negara.

Namun menurut Geoffrey Williams dari Universiti Sains dan Teknologi Malaysia, rakyat Malaysia kini terjebak dalam “perangkap survival” di mana tujuan pengeluaran caruman bagi mengatasi wabak bermaksud menggunakan sisa-sisa akhir simpanan kewangan mereka.

Bercakap pada taklimat maya bertajuk “Economic Recovery: Navigating Dangers and Opportunities”, beliau berkata membenarkan pengeluaran caruman KWSP boleh menimbulkan masalah struktur yang serius kerana akan menjadikan ramai orang tidak memiliki wang persaraan.

“Kami rasa ekonomi akan berada di ‘ambang bahaya’ jika pakej rangsangan ekonomi itu tidak beri kesan seperti yang kita harapkan, ekonomi mungkin akan melangkah lebih lembab atau bahkan berdepan kemelesetan ringan,” katanya.

“Sekiranya terdapat kemerosotan dalam ekonomi global, itu mungkin membawa kita ke arah kemelesetan yang lebih besar atau bahkan depression,” tambahnya.

Program i-Sinar adalah lanjutan dari program i-Lestari kerajaan yang membolehkan pengeluaran caruman bulanan sehingga RM500 dari Akaun 2 KWSP setiap bulan.

Di bawah inisiatif itu, pencarum KWSP mempunyai akses sehingga 10% simpanan mereka di Akaun 1 selagi mereka mempunyai baki minimum RM100.

Pakar ekonomi Noor Azlan Ghazali dari Universiti Kebangsaan Malaysia bersetuju bahawa pakej rangsangan ekonomi yang dilancarkan oleh kerajaan, termasuk pengeluaran KWSP, adalah salah satu langkah untuk bertahan.

Beliau berkata langkah itu tidak menjadikan negara atau rakyat terus bergerak ke arah keadaan hidup yang lebih baik.

“Suntikan kewangan oleh kerajaan hanya membolehkan rakyat sambung hidup sekadarnya,” katanya di samping menambah bahawa peningkatan sasaran mikro boleh dilakukan bagi mengatasi masalah mereka yang berada dalam kelompok B40.

Sementara itu, Williams berkata, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2020 telah menjadikan KDNK Malaysia kembali ke tahap 2018.

Beliau turut berkata ekonomi mungkin tidak akan kembali sama seperti tahap pra-pandemik hingga pertengahan 2022 di bawah kadar pertumbuhan ekonomi yang normal.

Namun beliau menolak idea bahawa Malaysia sedang menuju negara berkebajikan walaupun terdapat pelbagai langkah bantuan ekonomi yang diberikan kerajaan.

Beliau berkata jumlah sebenar yang disuntik kerajaan ke dalam ekonomi masih dilihat agak kecil.

“Sebilangan besar wang itu berasal dari dana persaraan orang-orang termiskin dalam masyarakat yang memikul keputusan dasar yang dibuat oleh orang-orang terkaya dalam masyarakat,”