- Iklan -
Berita

Ahli Parlimen Tebrau nafi dakwaan PH berhubung tekanan dari LHDN dan SPRM

Steven Choong berkata tuduhan pemimpin Pakatan Harapan adalah tidak berasas.

Staff Writers
2 minit bacaan
Kongsi
Steven Choong dan Larry Sng bersama Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Steven Choong dan Larry Sng bersama Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan tuduhan pemimpin Pakatan Harapan (PH) bahawa kedua-dua agensi itu digunakan untuk memberi tekanan kepada ahli politik pembangkang, sementara bekas ahli Parlimen PKR dengan tegas menolak dakwaan gabungan politik itu dan menyifatkannya sebagai “tidak benar, dan dilakukan dengan niat jahat”.

Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong, yang baru-baru ini meninggalkan PKR dan dituduh PH sebagai individu yang terdesak untuk menyokong perdana menteri berkata para pemimpin gabungan politik itu melontar “segala macam tuduhan tidak bertanggungjawab sesuka hati dan keinginan mereka”.

“Saya ingin katakan dengan jelas bahawa saya meninggalkan PH secara sukarela, tuduhan bahawa saya diserang oleh pelbagai badan penguatkuasaan adalah tidak berasas,” kata Choong.

“Saya meninggalkan PH kerana saya benar-benar hilang percaya terhadap kepemimpinan PH dan ingin berkhidmat lebih banyak kepada negara secara amnya dan kawasan saya secara khususnya.”

Sementara itu, LHDN berkata menjelaskan bahawa tindakan aktiviti audit atau siasatan oleh pihak LHDN ke atas mana-mana individu termasuk ahli politik adalah bertujuan untuk memastikan pematuhan kepada undang-undang percukaian semata-mata.

“Sebagai agensi pemungutan hasil utama negara, LHDN tetap komited untuk menjalankan tugasnya tanpa rasa takut atau suka. LHDN selalu adil, adil dan bertindak dengan penuh integriti kepada semua pembayar cukai, dan beroperasi sesuai dengan ketentuan undang-undang cukai secara profesional , “katanya.

Agensi cukai itu turut berkata bahawa tindakan yang diambil pihaknya hanya berdasarkan kegagalan memenuhi kriteria dan peraturan percukaian.

“LHDNM tidak menyimpan maklumat kaum, agama apatah lagi kecenderungan politik individu di dalam pangkalan datanya kerana maklumat sebegini tidak membantu penilaian risiko sesuatu kes. Pada masa yang sama, maklumat individu atau syarikat yang dikenakan tindakan audit dan siasatan juga tidak didedahkan oleh LHDNM kerana tertakluk kepada peruntukan kerahsiaan.” tambahnya.

Sementara itu, SPRM dalam sebuah kenyataan berkata siasatannya tidak mempunyai motif politik.

“Tohmahan tersebut dianggap sebagai tidak berasas serta tidak bertanggungjawab kerana perkara itu boleh menjejaskan imej SPRM sekali gus menimbulkan persepsi negatif dalam kalangan masyarakat terhadap

Semalam, Presiden PKR Anwar Ibrahim, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Amanah Mohamad Sabu berkata tindakan LHDN, SPRM dan polis sedang diambil terhadap ahli Parlimen pembangkang dan ahli keluarga mereka. Ia dikatakan bagi memberi tekanan kepada mereka untuk menyokong Muhyiddin.

Selain Choong, mereka juga menamakan ahli Parlimen Julau Larry Sng sebagai antara individu yang menjadi sasaran agensi kerajaan.

Choong dan Sng baru-baru ini keluar dari PKR untuk kekal sebagai ahli Parlimen bebas yang mesra dengan kerajaan Perikatan Nasional Muhyiddin.