- Iklan -
Berita

Penagih dadah hanya ke pusat pemulihan, tidak ke penjara dalam akta baru

Akta Penyalahgunaan Dadah dan Substan akan menggantikan Akta Penagih Dadah 1983.

Bernama
2 minit bacaan
Kongsi
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin. Gambar: Bernama
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin. Gambar: Bernama

Akta Penyalahgunaan Dadah dan Substan yang akan menggantikan Akta Penagih Dadah 1983 akan membolehkan lebih ramai individu yang menyalahgunakan dadah serta penagih dipulihkan dan bukannya dipenjarakan.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata tahun ini dasar pengalihan penyalahgunaan dadah daripada hukuman penjara ke program rawatan dan pemulihan akan direalisasikan melalui penggubalan rang undang-undang baru itu.

Beliau berkata ia adalah bagi mengelakkan stigma masyarakat yang memandang negatif terhadap individu yang menyalahgunakan dadah dan golongan penagih.

“Selain itu, ia juga memudahkan integrasi semula ke dalam komuniti dan memberikan peluang kedua kepada mereka,” katanya ketika berucap sempena Peringatan Hari Antidadah Kebangsaan (HADK) ke-38 yang disiarkan secara langsung melalui Facebook rasmi Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) semalam.

Beliau berkata ia adalah bagi mengelakkan stigma masyarakat yang memandang negatif terhadap individu yang menyalahgunakan dadah dan golongan penagih.

Dalam pada itu, Hamzah berkata bagi sambutan HADK tahun ini yang bertemakan “Lebih Baik Cegah” dipilih untuk mengingatkan semua pihak agar memainkan peranan proaktif bagi melindungi diri dan individu di bawah tanggungjawab mereka daripada terjebak dalam kancah berbahaya.

Beliau juga berkata seiring dengan cabaran dan permasalahan yang kian kompleks bagi memenuhi matlamat “Dadah Terkawal 2025”, kerajaan juga akan terus memperkasakan gerak kerja yang melibatkan semua pihak dan pemegang taruh.

Hamzah berkata pendekatan kolaboratif dan strategik antara agensi kerajaan, swasta serta badan bukan kerajaan akan diteruskan serta diperkasakan untuk tahun ini dan semoga akan berhasil mewujudkan masyarakat yang lebih harmoni serta bebas daripada dadah berbahaya.

Sementara itu, Ketua Pengarah AADK Sutekno Ahmad Belon berkata AADK amat prihatin dengan cabaran gejala penyalahgunaan dadah pada masa kini dan peningkatan penyalahgunaan dadah jenis sintetik dan kemunculan dadah baru.

Beliau berkata sindiket pengedaran dadah juga menggunakan perkembangan teknologi bagi tujuan salah dan ia harus diambil kira dalam mencorak strategi menangani permasalahan dadah, selain ancaman pandemik Covid-19 yang merencatkan pelaksanaan beberapa perkhidmatan AADK.

“Namun begitu, kami di AADK tidak berpatah semangat sebaliknya kami mencuba pelbagai alternatif baru supaya perkhidmatan yang disediakan dapat disampaikan sebaiknya kepada masyarakat,” katanya.

Sutekno berkata rakyat Malaysia di sektor kerajaan, swasta, NGO, kepimpinan dan orang persendirian perlu bersama-sama memastikan usaha ini berjaya digerakkan dan bagi meningkatkan usaha itu pelbagai program dirangka membabitkan pelbagai jabatan dengan fokus utama kepada golongan remaja dan belia.

“Antara program yang dilaksanakan adalah Solidariti Anak Muda Bebas Dadah yang menyediakan platform kepada golongan remaja dan belia di seluruh negara untuk menyatakan pendirian mereka dalam menolak daripada terlibat dengan penyalahgunaan dadah,” katanya.

HADK ditetapkan pada 19 Feb setiap tahun sejak 1983 bertujuan mengingati rakyat Malaysia mengenai usaha dan peranan yang perlu digalas dalam menangani permasalahan dadah dalam negara.