- Iklan -
Berita

Miti cadangkan alternatif kepada penutupan ekonomi serta-merta

Ia mencadangkan SOP diketatkan dan meningkatkan ujian saringan bersasar termasuk menjadikannya murah dan dilakukan dalam skala lebih besar.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Sekatan jalan raya dilakukan sebagai sebahagian daripada Perintah Kawalan Pergerakan bagi menurunkan jangkitan Covid-19.
Sekatan jalan raya dilakukan sebagai sebahagian daripada Perintah Kawalan Pergerakan bagi menurunkan jangkitan Covid-19.

Kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (Miti) hari ini mencadangkan strategi alternatif kepada penutupan ekonomi serta-merta yang dipertimbangkan selepas peningkatan jangkitan harian daripada 3,000 ke 4,000 dan lebih tinggi lagi.

Kenyataan ini dikeluarkan ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) yang dilaksanakan di hampir keseluruhan negara sampai ke penghujung selepas dua minggu dikuatkuasakan.

Azmin berkata, antara pilihan lain termasuk memperketatkan prosedur operasi standard (SOP) termasuk garis panduan jelas mengenai jumlah yang dibenarkan di premis perniagaan.

“Selain itu, kita dapat meningkatkan pengujian yang disasarkan serta menyusun biaya alat uji RTK-Antigen untuk membuat pengujian Covid-19 lebih terjangkau dan pada skala yang lebih besar, terutama untuk industri.

“Juga disarankan agar SOP untuk acara sosial dapat diperketatkan sementara larangan penuh untuk perjalanan rentas negeri harus dikenakan buat sementara waktu,” katanya yang juga merupakan menteri kanan.

Kenyataan ini dikeluarkan selepas pertemuan antara Miti dengan Dewan Perdagangan dan Perindustrian Kesatuan Eropah-Malaysia (Eurocham) menyebabkan laporan media mengatakan kerajaan akan menutup ekonomi serta merta selepas 4 Februari selepas PKP tamat.

Eurocham kemudiannya menjelaskan tidak timbul isu penutupan ekonomi serta merta selepas 4 Februari dan surat yang disebarkan “sulit untuk sebaran dalaman”.

Pelaksanaan PKP kali kedua ini yang dilaksanakan bermula 13 Januari di enam negeri kemudiannya disambung dan meliputi semua negeri kecuali Sarawak.

Bagaimanapun, PKP kali ini membenarkan lebih banyak perniagaan dibuka tetapi perlu mematuhi SOP yang ketat.