- Iklan -
Berita

PH hantar tiga ahli Parlimen sertai jawatankuasa bebas darurat

PH menamakan Anthony Loke (DAP), Saifuddin Nasution Ismail (PKR) dan Dr Dzulkefly Ahmad (Amanah).

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Pakatan Harapan terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah. Gambar: AP
Pakatan Harapan terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah. Gambar: AP

Pakatan Harapan (PH) hari ini menghantar tiga nama ahli Parlimen daripada DAP, PKR dan Amanah untuk menyertai jawatankuasa khas darurat kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang) Takiyuddin Hassan.

Dalam satu kenyataan hari ini, PH mengatakan mereka menamakan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke (DAP), Ahli Parlimen Kulim – Bandar Bharu Saifuddin Nasution Ismail (PKR) dan Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad (Amanah).

“Penyertaan wakil pembangkang ke dalam jawatankuasa bebas ini tidak mengubah pendirian kami bahawa alasan-alasan yang dikemukakan perdana menteri berkenaan keperluan darurat tidak dapat diterima.

“Kami serta majoriti ahli-ahli Parlimen juga kekal dengan pendirian bahawa darurat ini perlu ditamatkan dan Parlimen perlu bersidang segera,” kata satu kenyataan yang dikeluarkan Majlis Setiausaha PH hari ini.

Minggu lalu Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah memperkenankan pengisytiharan darurat Covid-19 sehingga 1 Ogos 2021 untuk melawan pandemik yang sudah meragut lebih 600 nyawa dan mennjangkiti lebih 160,000 rakyat Malaysia.

Agong turut mengumumkan satu jawatankuasa khas bi-partisan akan ditubuhkan melibatkan ahli-ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang untuk memberikan nasihat berhubung darurat.

Semasa memperincikan butiran mengenai darurat, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berikrar kerajaan awam akan berfungsi seperti biasa tanpa pemerintahan tentera.