- Iklan -
Berita

Pengerusi Prasarana dakwa CEO guna media untuk menyerangnya

Tajuddin bagaimanapun tidak mahu mendedahkan siasatan dalaman terhadap Nizam.

Fazreen Kamal
2 minit bacaan
Kongsi
Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) Tajuddin Abdul Rahman dalam satu sidang media hari ini.
Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) Tajuddin Abdul Rahman dalam satu sidang media hari ini.

Pengerusi Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) Tajuddin Abdul Rahman hari ini menuduh ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat Nizam Alias menyerangnya menggunakan media disebabkan siasatan dalaman terhadapnya kerana keingkaran.

“Adalah tidak profesional baginya membawa hal dalaman kepada umum,” kata Tajuddin pada sidang media hari ini, beberapa jam selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu pejabat Prasarana.

Pada sidang media itu Tajuddin bagaimanapun tidak mahu mendedahkan siasatan dalaman terhadap Nizam akan tetapi seorang pegawai mengatakan siasatan bukan berkaitan jenayah tetapi berkait dengan “isu sumber manusia”.

Nizam dikatakan sedang digantung daripada tugas dengan gajinya masih berjalan.

Ia berikutan pengesahan SPRM bahawa badan itu sudah memulakan siasatan terhadap Prasarana.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki berkata, siasatan itu berkaitan dengan beberapa laporan media dan juga laporan yang diterimanya di syarikat itu, tetapi enggan memberikan keterangan lebih lanjut.

Difahamkan, Nizam menolak untuk mematuhi arahan Tajuddin bagi menyiasat perjanjian Prasarana dengan MRCB George Kent Sdn Bhd, yang menyebabkannya ia ditangguhkan kerana tidak mengikut arahan.

Tajuddin juga menegaskan kesepakatan dengan MRCB George Kent sebagai sepihak.

“Tidak adil, bagaimana saya sebagai ketua Prasarana boleh berdiam diri? Saya mesti memeriksanya, saya mesti bertanya,” katanya, sambil menambah dia boleh mendedahkan banyak perjanjian masa lalu termasuk satu di mana Prasarana kehilangan sekitar RM500 juta di Arab Saudi.

Tajuddin berkata dia dituduh mengganggu pemberian projek itu kepada MRCB George Kent.

Dia juga menafikan Prasarana menolak untuk membayar kontraktor, dengan mengatakan sejumlah RM3.468 bilion telah dibayar kepada MRCB George Kent hingga Oktober.

“Ini bukan sejumlah kecil wang,” katanya, sebagai tindak balas kepada tuntutan bahawa syarikat itu tidak membayar kontraktornya.

Menurut Tajuddin, Prasarana harus berhati-hati dalam pengurusan kewangan kerana tidak memiliki modal yang besar, dan sebahagian besarnya digunakan untuk operasi rangkaian kereta api.

“Kita tidak boleh mengambil risiko jika berlaku gangguan dalam perkhidmatan kereta api.”