- Iklan -
Berita

PKPB ditamatkan di Johor, Terengganu, Melaka dan Kedah

PKPB diteruskan di beberapa daerah yang masih tinggi jangkitan Covid-19.

Staff Writers
1 minit bacaan
Kongsi
Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob. Gambar: Bernama
Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob. Gambar: Bernama

Kerajaan memutuskan untuk menamatkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Johor hari ini sementara di Terengganu, Melaka dan Kedah bermula esok, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, di Johor, hanya daerah Kota Tinggi dan Mersing masih melaksanakan PKPB.

Sementara di Kedah, hanya daerah Kulim kekal melaksanakan PKPB.

Beliau berkata, Kelantan akan mula melaksanakan PKPB selama dua minggu bermula esok disebabkan peningkatan kes jangkitan Covid-19 di negeri itu.

Sebelum ini, semua negeri di Malaysia telah melaksanakan PKPB kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan. Sebahagian besar kawasan di negeri Sarawak juga dikecualikan kecuali Kuching.

Sementara itu, bagi merancakkan semula pelancongan domestik, kerajaan hari ini bersetuju membenarkan perjalanan rentas daerah dan negeri, membabitkan negeri-negeri zon hijau mulai Ahad.

Ismail Sabri berkata pergerakan rentas daerah dan negeri membabitkan negeri-negeri hijau itu, dibenarkan tanpa perlu mendapat kebenaran polis.

“Pergerakan rentas daerah/negeri dari negeri hijau ke daerah hijau di negeri merah, juga dibenarkan tetapi perlu mendapat kebenaran pihak polis,” katanya.

Jelasnya, kelonggaran perjalanan domestik itu akan menggunakan aplikasi My Sejahtera, bagi menentukan seseorang itu datang dari zon hijau.