- Iklan -
Berita

‘Duri’ sebalik janji-janji indah perjanjian perdagangan trans-Pasifik

Pengunduran AS daripada TPP yang asal perlu dipertimbangkan Malaysia sebelum memutuskan untuk mengesahkan CPTPP atau tidak.

Staff Writers
3 minit bacaan
Kongsi
Import barangan Malaysia melebihi eksport sejak 10 tahun kebelakangan ini. Gambar: Pexels
Import barangan Malaysia melebihi eksport sejak 10 tahun kebelakangan ini. Gambar: Pexels

Perbahasan sedang berjalan mengenai apakah perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang baru akan memberi kesan lebih negatif berbanding manfaat kepada Malaysia selepas penularan wabak Covid-19 yang menyebabkan “malapetaka” dalam bidang ekonomi, sosial dan kesihatan.

Dorongan untuk Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang dahulunya dikenali sebagai Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) adalah perjanjian perdagangan pada 2005 antara sekumpulan kecil negara-negara Pasifik: Brunei, Chile, New Zealand dan Singapura.

Pada tahun 2008, Presiden Amerika Syarikat George W Bush ketika itu mengumumkan bahawa AS akan membuka rundingan perdagangan dengan kumpulan tersebut dengan Australia, Vietnam dan Peru untuk bergabung sama.

Ketika perbincangan berlangsung, kolektif itu berkembang ke Kanada, Jepun, Malaysia dan Mexico, menjadikan jumlahnya 12 negara.

Bagaimanapun, perjanjian itu tidak pernah disahkan oleh Kongres AS, dan Presiden Donald Trump secara rasmi menarik diri dari TPP pada hari pertama di pejabat presiden, Januari 2017 lalu.

Dengan penarikan AS, perjanjian itu berubah menjadi CPTPP. Meskipun sebahagian besar CPTPP tidak berubah, terdapat beberapa perbezaan penting. Paling utama ialah berkaitan dengan harta intelek.

Dalam rundingan TPP, Washington mendorong syarat hak cipta yang lebih lama, peluasan paten automatik, dan perlindungan untuk teknologi baru termasuk biologi – satu teknologi perubatan canggih.

Ketika ditentang peserta lain, permintaan tersebut dikeluarkan daripada CPTPP meskipun aspek seperti peruntukan penyelesaian pertikaian negara-pelabur (ISDS) dikekalkan.

Tetapi anggota CPTPP mengatakan syarat itu hanya ditangguhkan, satu perbezaan yang dimaksudkan memberi isyarat ia mungkin dikembalikan sekiranya AS bersetuju untuk bergabung semula.

Calon presiden parti Demokrat Joe Biden menyatakan beliau akan mempertimbangkan penyertaan AS sekiranya syarat-syaratnya disemak semula sambil menekankan pentingnya AS menulis peraturan mengenai perdagangan.

‘Tiada keuntungan tanpa AS’

Menurut ahli ekonomi Jomo Kwame Sundaram, sebarang keuntungan perdagangan sebenar daripada TPP yang asal berkurangan dengan pengunduran AS.

“Tanpa pasaran AS, keuntungan yang diharapkan TPP sebahagian besarnya hilang,” katanya baru-baru ini melalui pesanan emel.

Import barangan Malaysia melebihi eksport selama 10 tahun terakhir ini. Imbangan perdagangan meningkat daripada AS$ 34 bilion pada tahun 2010 menjadi AS$ 23 bilion pada tahun 2015 dan AS$ 22.6 bilion pada tahun 2017.

Sekiranya Malaysia mengiktiraf CPTPP tanpa penyertaan dari AS, senario ini kemungkinan akan berlanjutan. AS, sebagai rakan dagang terbesar bagi negara-negara CPTPP, memberikan kesan maksimum dari segi keuntungan dan kerugian ekonomi kepada negara-negara rakan kongsi.

Eksport ke rakan CPTPP akan meningkat hanya sedikit kerana perjanjian sudah dibuat dengan destinasi eksport teratas seperti Jepun, Singapura dan Australia yang menyumbang sekitar 84% eksport ke anggota CPTPP.

Jomo memberi amaran peruntukan seperti IPR dan ISDS akan memberi kelebihan kepada ekonomi “maju” dari negara-negara membangun.

Ini kerana IPR yang diperkuatkan akan semakin membatasi pemindahan teknologi, selain meningkatkan biaya ubat dan teknologi.

CPTPP juga akan melibatkan perubahan peraturan yang besar untuk negara-negara kongsi yang menyebabkan biaya penyesuaian jangka pendek yang besar – aspek yang sering diabaikan pembuat dasar dan penyelidik.

Tarif semasa Malaysia pada ketika ini agak rendah, jadi perjanjian perdagangan selanjutnya tidak akan menyaksikan peningkatan eksport. Tetapi, dalam perjanjian ini, Malaysia mempunyai senarai sensitif di mana tarifnya tidak begitu rendah berbanding negara-negara tersebut

Sebarang perjanjian perdagangan baru dapat mengurangan tarif atas barang-barang ini, kemudiannya menyebabkan kenaikan import produk seperti kenderaan dan plastik.

Sebagai perbandingan dengan negara-negara CPTPP lain, tarif import Malaysia jauh lebih tinggi. Ini bermaksud kerugian hasil tarif jika Malaysia meratifikasi CPTPP juga akan lebih tinggi, sekitar AS$ 1.6 bilion setiap tahun.

Daripada jumlah ini, 28% adalah penghapusan cukai pada kenderaan, plastik dan barang daripadanya, serta mesin dan alatan mekanikal.

Pertumbuhan ekonomi atau berangan?

Jomo mengatakan “pemikiran angan-angan” sudah muncul di mana kepercayaan CPTPP akan meningkatkan pertumbuhan dan kemajuan ekonomi negara.

Sebaliknya, katanya, perjanjian itu akan mengikat Malaysia untuk melancarkan liberalisasi perdagangan, mempercepat deindustrialisasi sambil mengekang pertumbuhan perkhidmatan moden, pembangunan kewangan dan ruang polisi.

Walaupun begitu, perjanjian perdagangan masih dianggap baik oleh pelobi tempatan.

Mereka yang berpendirian begini menganggap pandangan konvensional perjanjian tersebut akan mendekatkan negara dengan perdagangan bebas dengan mengurangkan kos transaksi berkaitan dengan perbezaan peraturan atau perlindungan eksplisit.

Memang benar perjanjian ini dapat menghasilkan perdagangan yang lebih bebas dan saling menguntungkan melalui pertukaran akses pasaran.

Tetapi ada kemungkinan mereka akan menghasilkan hasil pengagihan semula semata-mata dengan alasan perdagangan bebas.