- Iklan -
Berita

Jangan biarkan Covid-19 menguasai anda, ujar Trump

Kata beliau kepada rakyat Amerika selepas banyak belajar mengenai Covid-19 ketika menerima rawatan.

Bernama
1 minit bacaan
Kongsi
Presiden Donald Trump masih menerima rawatan di kediaman presiden walaupun dibenarkan keluar hospital. Gambar: AP
Presiden Donald Trump masih menerima rawatan di kediaman presiden walaupun dibenarkan keluar hospital. Gambar: AP

Presiden Amerika Syarikat Donald Trump semalam memberitahu rakyat Amerika  agar tidak membiarkan Covid-19 “menguasai anda” setelah tiba di Rumah Putih dari Pusat Perubatan Walter Reed, lokasi beliau menerima rawatan Covid-19, lapor agensi berita Anadolu.

Menerusi video dari kediaman presiden yang disiarkan di Twitter, Trump berkata beliau “banyak belajar” mengenai Covid-19 semasa berada di hospital tentera di Bethesda, Maryland.

“Satu perkara yang pasti: Jangan biarkan ia menguasai anda. Jangan takut kepadanya. Anda akan mengalahkannya,” kata Trump. “Kita mempunyai peralatan perubatan terbaik. Kita mempunyai ubat terbaik, semuanya dibangunkan baru-baru ini.”

Trump, 74, pada Jumaat berkata  beliau dan wanita pertama Melania Trump disahkan positif Covid-19, beberapa jam selepas Hope Hicks, salah seorang pembantu terdekatnya yang sering bersama menyertai perjalanannya, disahkan positif  Covid-19.

Beliau dibawa ke Pusat Perubatan Walter Reed pada petang Jumaat.

Trump berkata sebagai pemimpin negara beliau harus melakukan pergerakan, sambil menambah: “Saya tahu adanya risiko.Juga bahaya, tetapi tidak mengapa. Dan sekarang saya lebih baik. Mungkin saya imun, saya tidak tahu.”

Beliau juga memberitahu rakyat Amerika supaya sentiasa berjaga-jaga.

 

- Iklan -

Paling Popular